Search This Blog

Friday, January 13, 2012

ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့မ်ားရဲ႕ မူလအစနဲ႔ သဘာဝ

ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ အဓိပၸာယ္
ယဥ္ေက်းမႈ (Culture) ဆိုတာဟာ သက္ရွိတစ္ခုခုရဲ႕ အျပဳအမူေတြကို စုေဝးေခၚဆိုတာ ျဖစ္ၿပီး အဲဒီ့အျပဳအမူေတြဟာ သဘာဝ ဗီဇ အသိကေန ျဖစ္ေပၚလာတာ မဟုတ္ပဲ ေမြးလာၿပီးမွ သင္ယူရရွိလာတဲ့ အျပဳအမူ အသိေတြပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဘယ္ သက္ရွိေတြမွာ ယဥ္ေက်းမႈကို ေတြ႔ရသလဲ
အျပဳအမူေတြကို ေမြးရာပါအသိထက္ခ်ဲ႕ထြင္ တတ္ဖို႔ဆိုတာဟာ မေတာ္တဆ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ၊နဲ႔ စိတ္ကူးဥာဏ္ကြန္႔ျမဴးမႈ အေပၚမွာ လံုးလံုးလ်ားလ်ား မီွခိုရတဲ့အတြက္ အာ႐ံုေၾကာတစ္႐ႈးမ်ားၿပီး ဆင္ျခင္ဥာဏ္ သံုးတတ္တဲ့ သတၱဝါ အနည္းငယ္မွာသာ ေတြ ႔ရပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ပ႐ိုင္းမိတ္ မ်ိဳးႏြယ္ေတြမွာေပါ့။



ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခု ဘယ္ေလာက္ခံလဲ
ခ်င္ပန္ဇီ အုပ္စုတစ္ခုမွာ ခ်င္ပန္ဇီ တစ္ေကာင္က ေယာက္သြားခံြ ဘယ္လိုခြာစားရလဲက စလို႔ မီးဘယ္လို ေမႊးရလဲ အထိ မေတာ္တဆ ေတြ႔ရွိသြားႏိုင္တယ္။ ဒီ မီးေမႊးအတတ္၊ ေယာက္သြားခြံခြဲအတတ္ဟာ အဲ့ ခ်င္ပန္ဇီအုပ္စုမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားဖို႔လိုပါေသးတယ္။ မဟုတ္ရင္ တတ္ထားတဲ့ တစ္ေကာင္ ေသသြားရင္ ဒီ အတတ္ေတြဟာ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ကို ဘယ္လို လက္ဆင့္ကမ္းမွာပါလဲ။ ပထမဆံုးအေနနဲ႔ ေတြ႔ရွိၿပီးသား ခ်င္ပန္ဇီဟာ သူ မေတာ္တဆလုပ္မိတာရဲ႕ အက်ိဳးကို သိရွိရမယ္။ ဘယ္ေမ်ာက္မွ မစားႏိုင္တဲ့ ေယာက္သြားကို စားႏိုင္ရင္ သူ႕ဘဝအတြက္ ႐ုန္းကန္ေရးမွာ သူမ်ားထက္ တစ္ပန္းသာေစမယ္ မဟုတ္ပါလား။ ဒီ အက်ိဳးကို သိတဲ့အေလ်ာက္ သူ႕သေဘာမပါပဲ လုပ္ဖူးတဲ့ အျပဳအမူကို ထပ္တူက်ေအာင္ ျပန္လုပ္တတ္ရမယ္။ (Stereotyping) ဒီေတာ့မွသာ လုပ္ႏိုင္တာထက္ပိုၿပီး သူကိုယ္တိုင္ ေယာက္သြားခြံ ခြာစား ‘တတ္’ လာမယ္။ ဒီမွာၿပီးသြားၿပီလား။ မၿပီးေသးပါဘူး။ တစ္ျခား ခ်င္ပန္ဇီေတြကို သူတတ္ထားတာေလးေတြ လက္ဆင့္ကမ္းဖို႔ ရွိေသးတယ္ေလ။ ဒါကို ဘယ္လို လက္ဆင့္ကမ္းမလဲဆို သူလုပ္တာကို တစ္ျခား ခ်င္ပန္ဇီေတြက မေတာ္တဆ ၾကည့္မိၿပီး မေတာ္တဆ အက်ိဳးကို သိရွိသြားမွ ျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့မွသာ ဒီခ်င္ပန္ဇီဟာ အတုခိုးျခင္းနည္း (Imitation) နဲ႔ ေယာက္သြားခြံခြာတဲ့နည္းကို တတ္သြားမွာျဖစ္တယ္။ ခ်င္ပန္ဇီဟာ လူနဲ႔ ဗီဇအရ ၉၈% တူပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ဒီ ၂%ဟာ ၾကီးလွစြာေသာ ကြာျခားမႈကို ျဖစ္ေစတယ္။ ခ်င္ပန္ဇီတစ္ေကာင္အတြက္ အတတ္ပညာေတြကို ျဖန္႔ေဝဖို႔ရာ ဆက္သြယ္ဖို႔ တိက်တဲ့ ဘာသာစကား စာေပ မရွိပါဘူး။ ဒီေတာ့ ဘယ္လိုပင္ အတတ္သစ္ေတြကို ေနာက္ ခ်င္ပန္ဇီေတြနဲ႔ ေဝငွ ေဝငွ ေနာက္သားသမီးေတြကို သင္ေပး သင္ေပး၊ သဘာဝအသိမဟုတ္တဲ့အတြက္ မ်ိဳးဆက္ အနည္းငယ္ ၾကာလာရင္ ဒုံရင္းဟာ ဒံုရင္းပဲ ဆက္ျဖစ္ေနဦးမွာပါပဲ။ ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခု ၾကာၾကာခံဖို႔ဆိုတာ အဲဒီ့ ယဥ္ေက်းမႈကို ပိုင္ဆိုင္တဲ့ သက္႐ွိေတြရဲ႕ အခ်င္းခ်င္း ဆက္သြယ္နည္း အဆင့္အတန္းကို မွီတည္ေနပါတယ္။

ေရွးဦးလူသားမ်ားရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ
လူသားေတြအထဲမွာ ဘာသာစကားနဲ႔ တြင္က်ယ္စြာဆက္သြယ္ႏိုင္လာတဲ့ လူသားမ်ိဳးႏြယ္ဟာ နီအန္ဒါသယ္လို႔ ယူဆရတယ္။ ဘာသာစကားဟာ အမဲလိုက္အခ်က္ေပးသံေတြကေန ဆင့္ကဲ ျဖစ္လာတယ္လို႔ ယူဆရလို႔ သစ္သီးသစ္ဖုေတြပဲ စားတဲ့ Australopithecus နဲ႔ အေသသားကိုသာ အသားအျဖစ္မွီဝဲတဲ့ Homo habilis (လက္နက္လူသား) ေတြမွာ ဘာသာစကား ျဖစ္ေပၚဟန္မတူပါ။ Homo erectus (မတ္မတ္လူသား) မွာေတာ့ ေ႐ွးဦး ဘာသာစကား တစ္မ်ိဳးေပၚေပါက္ေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒီ ဘာသာစကား စေပၚေပါက္တဲ့ လူသားမွာ မီးေမႊးျခင္းအတတ္နဲ႔ အမဲလိုက္လွံကို မီးတိုက္ၿပီး မာေက်ာေအာင္ လုပ္တဲ့ နည္းေတြ ရွိေနၿပီဆိုတာ သတိျပဳစရာျဖစ္တယ္။ နီအန္ဒါသယ္ေတြဟာ မတ္မတ္လူသား ေနာက္ျဖစ္လာတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး မေတာ္တဆ ေတြ႔ရွိမႈေတြကို မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ စုေဆာင္း ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္တဲ့ ပထမဆံုး လူသားမ်ိဳးႏြယ္လဲ ျဖစ္တယ္။ သူ႔ဘိုးေဘးေတြလိုပဲ မီးေမႊးတတ္တယ္။ ေက်ာက္၊ တိရစာၦန္ခ်ိဳနဲ႔ သစ္သား လက္နက္ေတြ သုံးတတ္တယ္။ အထူးျခားဆုံးကေတာ သူတို႔ေတြမွာ ခုေခတ္ ဆင္ေတြထက္ၾကီးတဲ့ အေမြးရွည္ဆင္ႀကီးေတြကို သတ္ႏိုင္တဲ့အထိ ႐ႈပ္ေထြးတဲ့ အမဲလိုက္နည္းေတြ ရွိတယ္။ ခ်င္ပန္ဇီေတြ ဘယ္လိုမွ မလုပ္ႏုိင္ေလာက္ ေခ်ာေမြ႔တဲ့ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈ ရွိတယ္။ ဒါေတြဟာ အသင့္အတင့္ တိက်တဲ့ ဘာသာစကား ရွိမွ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ေတြပါ။

စိတ္ကူးဥာဏ္ကြန္႔တဲ့ လူသားမ်ား
နီအန္ဒါသယ္ေတြဟာ အေမြး႐ွည္ဆင္ႀကီးေတြကိုေတာ့ အမဲလိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဟာ သူတို႔လို စကားေျပာတတ္တဲ့ ဆင္ႀကီးေတြကိုေတာ့ ဇာတ္လမ္းတစ္ပုဒ္ သဖြယ္ စိတ္ကူး မယဥ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ အျပင္မွာ မရွိတဲ့ အရာ တစ္ခုကို မေတြးဆႏိုင္ပါဘူး။
နီအန္ဒါသယ္ေတြနဲ႔ တူညီတဲ့ ဘိုးေဘးမ်ိဳးစဥ္ကေန ဆင္းသက္တဲ့ အာဖရိကမွာ အစျပဳတဲ့ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ လူသားစစ္ (Homo sapiens sapiens) ေတြဟာေတာ့ သူတို႔ ဝမ္းကြဲ နီအန္ဒါသယ္ေတြနဲ႔ မတူ။ စိတ္ကူးဥာဏ္ကြန္႔တတ္သူမ်ားျဖစ္တယ္။ အာဖရိက တိုက္မွာ ေတြ႕ရတတ္တဲ့ ေရွးေဟာင္း ဂူေတြမွာ ေက်ာက္ေခတ္က တို႔ ဘိုးေဘးေတြရဲ႕ နံရံပန္းခ်ီ လက္ရာေတြကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ အျပင္မွာ ျမင္ရတဲ့ ႏြားကို ေက်ာက္နံရံေပၚမွာ အ႐ုပ္ေရးျခင္းဆိုတာ စိတ္ကူးဥာဏ္ မပါပဲ မျဖစ္ပါဘူး။ အခု အႏုပညာလို႔ေခၚတဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ႏိုင္စြမ္း ရွိမွ ျဖစ္တာပါ။ ဒီလို စိတ္ကူးယဥ္ႏိုင္လာတာနဲ႔ အမွ် ေခတ္သစ္လူသား ယဥ္ေက်းမႈဟာ နီအန္ဒါသယ္ေတြ နဲ႔ တျခား တိရစာၦန္ေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈေတြနဲ႔ ဘာမွမဆိုင္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈအႀကီးႀကီးကို ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္လာေတာ့တယ္။
စိတ္ကူးဥာဏ္ကြန္႔ျမဴးတတ္ၿပီး မိမိစိတ္ကူးမ်ားကို အေပါင္းအေဖာ္မ်ားအား ဘာသာစကားနဲ႔ ျပန္လည္ ျဖန္႔ေဝႏိုင္လာတဲ့အခါ တီထြင္ႀကံဆမႈမ်ား၊ အႏုပညာမ်ား၊ အေတြးအေခၚမ်ားဟာ လူသားအုပ္စုအတြင္း လ်င္ျမန္စြာ ျပန္႔လ်က္ မိမိ ရွင္သန္ေရးအတြက္ လိုအပ္ေသာ အသိပညာမ်ားကို လြယ္လြယ္ကူကူ ဆည္းပူးႏိုင္လာေတာ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေခတ္သစ္လူသားေတြဟာ သဲကႏာၱရကို ကၽြန္ျပဳ ႏွင္းေတာင္မ်ားကို အာခံ အစားအစာရွားပါးတဲ့ ျမက္ခင္းလြင္ျပင္မ်ားကို သစၥာခံေစႏိုင္ခဲ့တယ္။ ကမာၻအရပ္ရပ္ကို လူသားမ်ား ျပန္႔ပြားလာခဲ့ေတာ့တယ္။

လူသားယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္လာမႈ
ဒီလိုနဲ႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္လူသားေတြဟာ ယခု ေျမၾသဇာေကာင္းေသာ လျခမ္းရပ္ဝန္း (Fertile Cresent) လို႔ေခၚတဲ့ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ေဒသေတြ၊ ျမစ္ဝါျမစ္ဝွမ္း၊ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းေဒသေတြ၊ ဒန္ႏ်ဳျမစ္ဝွမ္းေဒသေတြမွာ စိုက္ပ်ိဳးေရးနဲ႔ ေမြးျမဴေရး အတတ္ကို တတ္ေျမာက္လာတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ နည္းပညာ ဟာ အဆင့္ဆင့္ ထိန္းသိမ္းခဲ့လို႔ ဒီစိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရးနည္းေတြဟာ ေအာင္ျမင္လာၿပီး အပိုေဆာင္း အစာေတြရလာတယ္။ အစာပိုရလာလို႔ လူဦးေရတိုးလာၿပီး ျမိဳ႕ျပလူ႔အဖြဲ႔အစည္းလည္း တဆက္တည္း ျဖစ္လာတယ္။ ဒီေတာ့ လူတိုင္း ေကာက္စိုက္ေမြးျမဴေရး လုပ္စရာမလိုေတာ့ပဲ လူတစ္ခ်ိဳ႕ဟာ လက္မႈလုပ္ငန္းေတြမွာ အာ႐ံုစိုက္ႏိုင္လာတယ္။ လက္မႈလုပ္ငန္းေတြမွာပါ ေအာင္ျမင္လာတဲ့အခါ အဝတ္ပို အသုံးအေဆာင္ပိုေတြ ရွိလာၿပီဆိုေတာ့ ကုန္သြယ္မႈပါ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ လူ႕အဖြဲ႔အစည္းဟာ သဘာဝထဲမွာ အေတာ္ႀကီးကို တြင္က်ယ္လာႏိုင္ၿပီျဖစ္တဲ့အျပင္ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ရွိလွၿပီး ႏုနယ္ေသးတဲ့ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈကို တိုးခ်ဲ႕တည္ေဆာက္ႏိုင္လာတယ္။ စိတ္ကူးယဥ္တတ္သူေတြျဖစ္လို႔ အရင္ကလို လူလိုျပဳမူ လူလို စကားဆုိတဲ့ ဆင္ေတြတင္မကပဲ လူနဲ႔ပံုသ႑ာန္တူတဲ့ တန္ခိုး႐ွင္ နတ္ဘုရားေတြကို စိတ္ကူးယဥ္ႏိုင္လာတဲ့အထိျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီမွာ ဒီ နတ္ဘုရားေတြကို ဆည္းကပ္ဖို႔ နတ္ကြန္းေတြေဆာက္ႀကၿပီး ဘာသာေရးအဖြဲ႔အစည္းဆိုတာ ျဖစ္လာတယ္။ ဒီဘာသာေရး အဖြဲ႔အစည္းဟာ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ စုစည္းရာ ေပါင္းကူးတံတားအသြင္ ေဆာင္ရြက္တယ္။ လူမ်ိဳးစု တစ္စုနဲ႔ တစ္စု စစ္ျဖစ္တဲ့အခါမွာ ခြန္အားႀကီးမားသူေတြကို ဘာသာေရးအသင္းက အာဏာခြဲေဝေပးရင္းနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းမွာ အစုိးရဟာ ဘာသာေရးအသင္းအဖြဲ႕ကေန တျဖည္းျဖည္း ခြဲထြက္လ်က္ ႐ုပ္လံုးေပၚလာတယ္။ ဒါဆိုရင္ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ဘာသာေရးေတြေတာင္ ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚလာၿပီေကာ။


ယဥ္ေက်းမႈ ကၽြန္းနဲ႔ လူ႐ိုင္းပင္လယ္ျပင္
ဒီၿမိဳ႕ျပအဖြဲ႕အစည္းဟာ စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရး ေအာင္ျမင္မႈကို အေျခခံလို႔ စိုက္ပ်ိဳးေျမမေကာင္းတဲ့ ေဒသေတြမွာ ဒီေလာက္ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္မလာႏိုင္ပါဘူး။ ဒီေဒသေတြမွာေတာ့ လူေတြဟာ အသက္ဆက္ရွင္သန္ႏိုင္႐ံု အသိပညာ ယဥ္ေက်းမႈေလာက္နဲ႔ ျပတ္က်န္ရစ္ခဲ့ႀကပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေျမၾသဇာေကာင္းတဲ့ ေဒသ အနည္းအက်ဥ္းမွာသာ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားႏိုင္ၿပီး က်န္ေဒသေတြမွာေတာ့ ဆက္လက္နိမ့္ပါးဆဲျဖစ္တဲ့အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈ ဆိုတဲ့ ကၽြန္းေလးေတြဟာ ေတာအရိုင္း လူမ်ိဳးစုေတြ ေနထိုင္ရာ ပင္လယ္ျပင္ႀကီးထဲမွာ ရွင္သန္လာၾကရတာျဖစ္တယ္။

လူ႐ိုင္း က်ဴးေက်ာ္မႈမ်ား (Barbarian Invasions)
ဒီ လူ႐ိုင္းပင္လယ္ႀကီးထဲက အက်ဥ္ခံရတဲ့ လူ႐ိုင္းေတြဟာ ေျပးစရာ ေျမမရွိလို႔ ယဥ္ေက်းၿပီးလူေတြရဲ႕ ေျမေတြကို က်ဴးေက်ာ္ဖ်က္ဆီးၾကတယ္။ ဒါကို ေရွးဦးသမိုင္းမွာ အီဂ်စ္ကို ဝင္ဖ်က္ဆီးတဲ့ ဟိုက္ကေဆာ့ (Hyksos)၊ မက္ဆိုပိုေတးမီးယားကို က်ဴးေက်ာ္တဲ့ အေမာ္႐ိုက္ (Amorite) ေတြ အေနနဲ႔လည္းေကာင္း၊ ေရာမေခတ္မွာ ေရာမအင္ပါယာကို က်ဴးေက်ာ္တဲ့ ဂ်ာမန္နဲ႔ ဟန္းလူမ်ိဳးမ်ား အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ အလယ္ေခတ္မွာ တရုတ္ျပည္ကို သိမ္းယူတဲ့ မြန္ဂိုစစ္ဘုရင္ ဂင္ဂ်စ္ခန္နဲ႔ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းကို မင္းမူတဲ့ ဆယ္လဂၽြတ္ (Seljuq)နဲ႔ ေထာ့က်ိဳးတိမူးတို႔အျဖစ္ လည္းေကာင္း ဒီ လူ႐ိုင္းက်ဴးေက်ာ္မႈရဲ႕ သဘာဝရဲ႕ အေငြ႕အသက္ကို လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၅ဝဝ ေလာက္ထိ ရႈရႈိက္ႏိုင္ပါေသးတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ တန္ျပန္ခုခံမႈ
လူ႐ိုင္းေတြရဲ႕ ၾကမ္းတမ္းျပင္းထန္တဲ့ အား (Brute Force) ကို ယဥ္ေက်းမႈေတြက တုံ႔ျပန္ပံု ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ ပထမခံစစ္ အေနနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈေတြဟာ သူ႔ရဲ႕ နည္းပညာကို အသံုးခ်ၿပီး အ႐ိုင္းမ်ားကို တားဆီးဖို႔ အားထုတ္တယ္။ ေရာမေခတ္က စနစ္က်တဲ့ လီဂ်င္တပ္ေတြ၊ ေရာမလမ္းေတြနဲ႔ ဝန္ေဆာင္မႈ ျပည့္မီတဲ့ ေရာမ ဆိပ္ကမ္းေတြဟာ ေရာမကို လူ႐ိုင္းတိုက္ခိုက္မႈမွာ မက်ဆံုးေအာင္ အႏွစ္ ၃ဝဝ ေလာက္ သက္ဆိုးရွည္ခြင့္ေပးထားတယ္။ ေနာက္ဆံုး ေရာမ အင္ပါယာဟာ စစ္ေရးအရ က်ဆံုးသြားတယ္။ ေရာမယဥ္ေက်းမႈေရာ အရိုင္းမ်ားလက္မွာ ေပ်ာက္ဆံုးပ်က္ဆီးၿပီလား။ မပ်က္ဆီးပါ။ သူ႔မွာ ဒုတိယခံစစ္လိုင္း ရွိပါေသးတယ္။ ဒီခံစစ္ကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈရွိၿပီး လူသားတိုင္းကို ျပဌာန္းေပးထားတဲ့ မိမိ ယဥ္ေက်းမႈကို ထိန္းသိမ္းေရးဆုိတဲ့ အင္မတန္ အင္အားေကာင္းတဲ့ ခံစစ္ျဖစ္တယ္။ လူ႐ိုင္းေတြဟာ ေရာမစစ္တပ္ကို ႏိုင္ေပမယ့္ သူ႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈက လႊမ္းမိုးပစ္တာကိုေတာ့ ေကာင္းေကာင္းခံလိုက္ရပါၿပီ။ ေရာမေတြကိုးကြယ္တဲ့ ခရစ္ယာန္ဘာသာကို ဂ်ာမနီနဲ႔ စပိန္ကေန အိုင္ယာလန္က ဘာေဘးရီးယန္း (လူရိုင္း)ေတြ ထိ ကိုးကြယ္လာတယ္။ နတ္ကိုးကြယ္တဲ့ မြန္ဂိုေတြဟာ တရုတ္ယဥ္ေက်းမႈ အလႊမ္းမိုးခံလာရၿပီး မဟာယန ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ျဖစ္လာတယ္။ တစ္ဆက္တည္းမွာ တရုတ္တစ္ေယာက္လို ျပဳမူေနထိုင္လာတယ္။ ဒီ ဒုတိယခံစစ္မွာေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈဖက္က က်ရႈံးတာ အင္မတန္ ႐ွားပါတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈေတြ ကူးလူးျခင္းနဲ႔ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း
ဒီလိုနဲ႔ အဆက္မျပတ္ေသာ ဥာဏ္ကြန္႔ျမဴးမႈနဲ႔ ရႈပ္ေထြးလွတဲ့ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈေတြဟာ လူ႐ိုင္းပင္လယ္ရဲ႕ တိုက္စားမႈကို ၾကံ႕ၾကံ႕ခံလာၿပီး ကမာၻတစ္ခုလံုးကို ယဥ္ေက်းမႈ အသင့္အတင့္ လႊမ္းမိုးလာႏိုင္ခဲ့တယ္။ ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ မ႑ိဳင္ႀကီးမ်ားအျဖစ္ အဖြဲ႔အစည္းႀကီး သံုးမ်ိဳးေလာက္ ျဖစ္လာတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ ဘာသာေရး အဖြဲ႔အစည္း၊ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္း၊ ပညာရပ္ေလ့လာမႈဆိုင္ရာ နဲ႔ သိပၸံအဖြဲ႔အစည္းေတြျဖစ္တယ္။ နည္းပညာေတြ တိုးတက္လာလို႔ ကမာၻႀကီးမွာ ဆက္သြယ္ေရးနည္းလမ္းေတြ အားေကာင္းလ်က္ ကမာၻရြာေလးျဖစ္လာေတာ့တယ္။ တစ္ခ်ိန္က ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ ဖူးဖူးမႈတ္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ရေပမယ့္ အခုဆိုရင္ ယဥ္ေက်းမႈကို ထိန္းသိမ္းေပးမယ့္ အင္အားေတြ ေပါမ်ားစြာရွိေနပါၿပီ။ စာတစ္အုပ္ထြက္လာလို႔ ဒီစာအုပ္ကို မီး႐ႈိ႕မဖ်က္ဆီးႏိုင္မီ တစ္ျခားဘာသာစကားနဲ႔ ဘာသာျပန္စာအုပ္ေတြ မ်ားစြာ ထြက္လာေနပါၿပီ။ ယဥ္ေက်းမႈကို ပ်က္သုဥ္းေစရန္ ကမာၻ႕စစ္ပြဲ သို႔မဟုတ္ ျပင္းထန္လွတဲ့ ကမာၻကပ္တစ္ခုခုေၾကာင့္သာ ျဖစ္လာႏိုင္ေတာ့တယ္။ လူသားေတြဟာ လည္း လူမ်ိဳးစုအသီးသီးက ယဥ္ေက်းမႈေတြကို ဆႏၵရွိစြာ ေဝမွ်လ်က္ အမ်ိဳးစံုလွတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ဘူေဖးကို သံုးေဆာင္ေနႏိုင္ပါၿပီ။

ေခတ္ေအာက္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ား
ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ေတြမွာ ေရွးက်ၿပီး ေခတ္မမွီေတာ့တဲ့ မိမိရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတဲ့ ပညတ္တစ္ခုကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚ အဆိပ္တစ္ခုရွိေနပါတယ္။ ခုေခတ္ဟာ ေရာမေခတ္ကလို လူရိုင္းေတြ ဝိုင္းေနတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈကို သံမဏိဓားနဲ႔ ျဖစ္ေစ မႏိုင္လွ်င္ သံမဏိ ႏွလံုးသားနဲ႔ ျဖစ္ေစ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ဆိုတာ လုိတာထက္ပိုေနပါၿပီ။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္ ခ်ဥ္ေပါင္ေၾကာ္ေလး တစ္ပြဲကို ငါ့ဟာေလး ငါ့ဟာေလးနဲ႔ အခ်ဥ္ တစ္မ်ိဳးတည္း ဇြတ္ႀကိတ္မွိတ္ စားစရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။ ဘူေဖးမွာ ငါးေၾကာ္ရွိတယ္။ ဟင္းခ်ိဳလည္း ရွိတယ္။ ေပါင္မုန္႔လဲရွိတယ္။ မိႈတက္ေနတဲ့ ဒိန္ခဲရွိသလို ေလာက္တက္ေနတဲ့ ငပိလည္း ရွိမွာပါ။ အလိုရွိ သံုးေဆာင္ပါ။ မိမိ ေနသာထိုင္သာ ရွိေအာင္သာ ေနပါ။ အမ်ိဳးစြဲ၊ ဘာသာစြဲ၊ ႏိုင္ငံစြဲ ကင္းလြတ္လ်က္ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္း ကိုယ္၏ က်န္းမာျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုၾကပါေစေသာဝ္။

(ေက်ာ္စြာလင္း)

No comments:

Post a Comment