Search This Blog

Sunday, July 8, 2012

ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ဗီဇပညာရပ္ သမိုင္းေၾကာင္း

 (၁) သက္႐ွိတို႔၏ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚေသာ သဘာဝျဖစ္စဥ္ကို ေတြ႕႐ွိျခင္း


          ေရွးယခင္ ၁၇-၁၈ရာစုမ်ားက လူတို႔သည္ သက္႐ွိမ်ားကို မ်ိဳးတူရာစုလိုက္လွ်င္ ထပ္မံခြဲျခား၍မရေသာ မ်ိဳးစိတ္မည္ေသာ အုပ္စုမ်ား ဖြဲ႕၍ရသည္ကို ေတြ႕ရၿပီး ျဖစ္သည္။ ထိုမ်ိဳးစိတ္မ်ားမွာ နဂိုတည္းက ဤအတိုင္း႐ွိေနသည္ ထပ္၍မေျပာင္းလည္းႏိုင္သကဲ့သို႔ မ်ိဳးစိတ္သစ္မ်ားလည္း မျဖစ္ေပၚႏိုင္ဟု လက္ခံထားခဲ့ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ အဂၤလိပ္ သဘာဝသိပၸံပညာ႐ွင္ ခ်ားစ္ဒါဝင္ (Charles Darwin) သည္ ၎အဆိုကို အျပင္းအထန္ စိန္ေခၚလာႏိုင္ေသာ အယူအဆအသစ္တစ္ခုကို ထုတ္ေဖာ္ခဲ့သည္။ ဤအယူအဆသစ္အရ မ်ိဳးစိတ္မ်ားသည္ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚေသာ သဘာဝ ျဖစ္စဥ္တစ္ခု႐ွိသည္ဟု ဆိုထားၿပီး ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သီအိုရီ (Evolution) ဟု ကၽြႏု္ပ္တို႔ သိ႐ွိထားၾကသည့္ အယူအဆပင္ျဖစ္သည္။

          ၁၉ရာစု အဂၤလိပ္ သဘာဝသိပၸံပညာ႐ွင္ ခ်ားစ္ဒါဝင္သည္ ငါးႏွစ္မွ်ၾကာေသာ အဂၤလိပ္အစိုးရပိုင္ ကမ္း႐ိုးတန္း ေျမပံုဆြဲ သေဘၤာ ခရီးတစ္ေလွ်ာက္ ကမာၻတစ္ပတ္ ေလ့လာစုေဆာင္းလာေသာ နမူနာမ်ားမွ ေတြ႕႐ွိခ်က္ အေထာက္အထားမ်ားကို ျပန္လည္ သံုးသပ္ရာမွ သိ႐ွိလာျခင္း ျဖစ္သည္။ သူ၏ နမူနာ အမ်ားအျပားမွာ ေတာင္အေမရိက ကမ္းလြန္ ပင္လယ္ျပင္႐ွိ ဂါလာပါးဂို႔စ္ ကၽြန္းစုေလးမ်ား (Galapagos Archipelago) မွာ ျဖစ္သည္။ ထုိကၽြန္းစုေလးသည္ ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာအလယ္တြင္ ထီးထီးရွိေနေသာ လူမေနသည့္ ေဒသျဖစ္သည္။ ဒါဝင္သည္ ထိုကၽြန္းမွ နမူနာအျဖစ္ ပစ္ခ်လာေသာ ငွက္ပုတီးမ်ားကို ငွက္သုေတသီ တစ္ဦးအား ျပၾကည့္ရာ ငွက္ပုတီးႏွင့္ ဆင္ေသာ္လည္း ငွက္ပုတီး မဟုတ္ပဲ ငွက္မ်ိဳးစိတ္ အသစ္ ၁၄မ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။



          ဒါဝင္သည္ ငွက္၁၄မ်ိဳး၏ အဓိက ကြဲျပားခ်က္မွာ ႏႈတ္သီးပံုသ႑ာန္ ျဖစ္သည္ကို သတိျပဳမိသည္။ ထိပ္ေကာက္ေသာ ႏႈတ္သီး၊ သြယ္ခၽြန္ေသာ ႏႈတ္သီး၊ ထု႐ွိၿပီး ႀကီးမားေသာ ႏႈတ္သီး စသည္ျဖင့္ အမ်ိဳးစံုလွသည္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ ထူးျခားသည္ မွာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားေနေသာ ႏႈတ္သီး အမ်ိဳးမ်ိဳး ႐ွိသည့္ငွက္မ်ားသည္ ၎တို႔ေနထိုင္ရာ ကၽြန္တစ္ကၽြန္းစီ၏ ေထာက္ပံ့ႏိုင္ေသာ အစာကို စားရန္ အံကိုက္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ဒါဝင္၏ ဂါလာပါးဂို႔စ္ ငွက္ပုတီးမ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏ ႏႈတ္သီးအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ၎တို႔စားေသာ အစာမ်ား



          ေမြးျမဴေရးၿခံမ်ားတြင္ လူတို႔သည္ မိမိတို႔လိုခ်င္ေသာ ႏြား၊ ျမင္း တို႔ရေအာင္ မ်ိဳးစပ္ေ႐ြးခ်ယ္မႈကို ေတြးၾကည့္ပါ။ အသားတိုးမည့္၊ ႏို႔အထြက္မ်ားမည့္ႏြားမ်ားကို လည္းေကာင္း၊ အေျပးသန္မည့္၊ အိေႁႏၵ႐ွိမည့္ ျမင္းတို႔ကို လူတို႔ ေ႐ြးခ်ယ္ ေမြးျမဴၾကသည္။ သဘာဝအေလ်ာက္ ဆိုလွ်င္ မည္သို႔ေသာ သတၱဝါမ်ိဳးက အေ႐ြးခံရမည္ကို ေတြးၾကည့္ပါ။ သဘာဝထဲတြင္ မ်ိဳးေအာင္ျမင္၍ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ႐ွိမည့္ တိရစာၦန္မ်ားသည္ အေ႐ြးခံရ (သို႔မဟုတ္) ဆက္လက္႐ွင္သန္ခြင့္ ရမည္ျဖစ္သည္။ လူတို႔က ေမြးျမဴေရးတိရစာၦန္မ်ားကို ေ႐ြးခ်ယ္ေမြးျမဴျခင္းကို လူလုပ္ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္းဟု ဆိုႏိုင္ၿပီး သဘာဝအေလ်ာက္ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္သူက ႐ွင္က်န္ရစ္ၿပီး ေရွာ္သူတို႔က ေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္ကို ဒါဝင္က သဘာဝ၏ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ (Natural Selection) ဟု တင္စားခဲ့သည္။

          ဂါလာပါးဂို႔စ္ ငွက္မ်ား ၎တို႔ေနထိုင္ရာ ကၽြန္း၏ ေရေျမႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေနျခင္းမွာ မေတာ္တဆျဖစ္ေနျခင္း သို႔မဟုတ္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က စီရင္ထားျခင္း မဟုတ္။ အခ်ိန္ႏွင့္ ငွက္မ်ိဳးဆက္မ်ား ၾကာလာၿပီးသည့္ အေလ်ာက္ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ မဆီေလ်ာ္ေသာ ငွက္တို႔ မ်ိဳးျပဳန္းၿပီး ဆီေလ်ာ္ေသာ ငွက္မ်ားသာ စကာတင္က်န္ရစ္ေသာေၾကာင့္သာ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေသာ ငွက္ေတြကိုခ်ည္း ေတြ႔ျမင္ရၿပီး လိုက္ေလ်ာညီေထြ မျဖစ္ေသာငွက္မ်ားကို မေတြ႔ရျခင္းသာ ျဖစ္ေပသည္။

          ကၽြန္းတစ္ခုတြင္ အေစ့ႀကီးမ်ားကို စားႏိုင္သည့္ ႏႈတ္သီးထုႀကီးသည့္ ငွက္ပုတီးႏွင့္ သစ္ေစ့ငယ္မ်ားသား စားႏိုင္သည့္ သြယ္ခၽြန္ေသာ ႏႈတ္သီး႐ွိသည့္ ငွက္ပုတီးမ်ား႐ွိသည္ ဆိုပါစို႔။ ႏွစ္တစ္ႏွစ္တြင္ ယာယီမိုးေခါင္သြားပါက အာဟာရမျပည့္ဝေသာ သစ္ေစ့ငယ္မ်ားမွာ ျမန္ျမန္ ပ်က္စီးကုန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ သစ္ေစ့ႀကီးမ်ားသာ က်န္ေတာ့၏။ အေစ့ငယ္မ်ားကို စားေလ့႐ွိေသာ ငွက္ပုတီးသည္ က်န္ရစ္ေသာ အေစ့ႀကီးမ်ားကို မစားႏိုင္၍ အစာ႐ွာမရျဖစ္ေနေသာ္လည္း အေစ့ႀကီးကိုလည္းေကာင္း အေစ့ငယ္ကိုလည္းေကာင္း ႀကိတ္ဝါးႏိုင္သည့္ ငွက္ပုတီးမ်ားမွာ ဆက္လက္႐ွင္သန္ေပါက္ပြားျမဲ ျဖစ္သည္။ လံုေလာက္ေသာမိုးေခါင္မႈ ျဖစ္လွ်င္ အေစ့ငယ္စားေသာ ငွက္ပုတီးမ်ိဳးမွာ ထိုကၽြန္းမွ လံုးဝ ေပ်ာက္ကြယ္သြားေပမည္။ ထိုကၽြန္းတြင္ ငွက္မ်ား၏ ပ်မ္းမွ် ႏွႈတ္သီးထုမွာလည္း မ်ိဳးဆက္မ်ားၾကာေလေလ ပိုမို ႀကီးမားလာၿပီး သစ္ေစ့ႀကီးမ်ားကို ကိုက္ခြဲႏိုင္ေအာင္ ေကာင္းစြာ ေလ့က်င့္ၿပီး ျဖစ္လာမည္ ျဖစ္သည္။

          အကယ္၍ ထိုကၽြန္း႐ွိသစ္ေစ့၏ ပ်မ္းမွ်အ႐ြယ္အစားသည္ ပိုမိုႀကီးထြားလာခဲ့သည္ ႐ွိေသာ္ ႏႈတ္သီးထု႐ွိၿပီးသား ငွက္ပုတီးတို႔မွ အခ်ိဳ႕သည္ မ်ိဳးဆက္မ်ား ကူးလာသည္ႏွင့္အမွ် ႏႈတ္သီးထု ႏိႈင္းရသေဘာအရပိုမိုႀကီးေသာ ငွက္မ်ိဳးမ်ား ပုိမိုေအာင္ျမင္လာၿပီး အျခား မ်ိဳးစိတ္တူ ငွက္မ်ားႏွင့္ အလြန္ျခားနားလာမည္။ ေနာက္ပိုင္း ျခားနားမႈ လြန္ကဲလာေသာအခါ မူလ ငွက္ပုတီးမ်ိဳးႏွင္ မိတ္လိုက္မ်ိဳးမပြားႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ထုိအခါ ၎တို႔၏ ဗီဇခ်င္း ျပန္လည္ မေရာေထြးေတာ့၍ သီးသန္႔ျဖစ္သြားေသာ ငွက္မ်ိဳးမ်ားကို မ်ိဳးစိတ္ အသစ္ အျဖစ္သတ္မွတ္ႏိုင္ေပသည္။ ယခုဆိုလွ်င္ မ်ိဳးစိတ္မ်ားသည္ အသစ္မျဖစ္ႏိုင္၊ ႐ွိၿပီးသား မ်ိဳးစိတ္မ်ားမွာလည္း ထာဝရ မေျပာင္းလဲ တည္႐ွိသည္ဟူေသာ အဆိုသည္ မွန္ေသး၏ေလာ။ မ်ိဳးစိတ္မ်ားသည္ သဘာဝ၏ ေရြးခ်ယ္မႈ အရ အသစ္ျဖစ္ေပၚႏိုင္ပါသတဲ့။ ဟုတ္ပါသည္။ ထိုအဆိုသည္ မမွန္ေတာ့ပါ။ မ်ိဳးစိတ္တို႔သည္ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚလ်က္ ႐ွိေနပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုသို႔ ေျပာင္းလဲေနဖို႔ကား သဘာဝအေလ်ာက္ ဗီဇသတင္းအခ်က္အလက္ အသစ္မ်ား တစ္နည္းနည္းႏွင့္ရေနဖို႔လိုသည္။ ခ်ားစ္ဒါဝင္သည္ မည္သည့္နည္းျဖင့္ ဗီဇအသစ္မ်ားရ႐ွိသည္ကိုမူ မသိ႐ွိခဲ့ပါ။

လိုက္ခင္(ေရညိွ)မ်ား၏ အျဖဴေရာင္ကို အသံုးခ်လ်က္ ငွက္ရန္မွ အကာအကြယ္ယူေသာ အဂၤလန္မွ ဖလံျဖဴမ်ားသည္ ၁၉ရာစုတြင္ စက္မႈထြန္းကားမႈေၾကာင့္ သစ္ပင္မ်ားတြင္ က်ပ္ခိုးမ်ား ကပ္ၿငိလာ၍ အကာအကြယ္မဲ့ လာၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဗီဇေဖာက္ျပန္ေနေသာ ဖလံမဲမ်ားကမူ က်ပ္ခိုးကပ္ေနသည့္ ပင္စည္ အနက္ေရာင္ ေအာက္တြင္ ေအာင္ျမင္စြာ ေပါက္ပြားႏိုင္ၾကသည္။ ယေန႔ေခတ္ စက္မႈ ထြန္းကားေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ဖလံျဖဴမ်ား မ႐ွိသေလာက္ နည္းသြားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ သဘာဝအေလွ်ာက္ ဖလံမဲမ်ားက ႐ွင္သန္ခြင္႔ရခဲ႕ ပံုကို ဤသာဓကတြင္ ေတြ႔ရႏိုင္သည္။

နား႐ြက္မ်ားဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚမႈႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေပၚလာပံု။ ပံုတြင္ နား႐ြက္သ႑ာန္မတူေသာ ေျမေခြး သံုးမ်ိဳးကို ေဖာ္ျပထားသည္။ ေျမေခြးမ်ားအနက္ နာ႐ြက္မ်ားသည္ အပူဓာတ္ကို ေလထဲစြန္႔ထုတ္ရန္ ကူညီသည္။ ႐ွည္ၾကာလွေသာ ေျမေခြးမ်ိဳးဆက္မ်ားအတြင္း နား႐ြက္မ်ားသည္ ပတ္ဝန္းက်င္ေနရာေဒသအရ ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။ ဝဲဘက္အစြန္မွ အာတိတ္ေျမေခြးသည္ ေအးခဲေသာရာသီဥတု အေလ်ာက္ အပူမစြန္႔သည့္ အပူထိန္းသည့္ နား႐ြက္မ်ား႐ွိသည္။ အလယ္ပံုမွ သမပိုင္း ေျမေခြးနီက ပံုမွန္ နား႐ြက္မ်ား႐ွိသည္။ ယာဖက္ အစြန္ဆံုးမွ ကႏၲာရေျမေခြးသည္ ပူေသာရာသီဥတုႏွင့္ကိုက္ညီသည့္ ခႏၶာကိုယ္မွ အပူမ်ားကို ေလထဲ ျမန္ျမန္စြန္႔ထုတ္ေပးႏိုင္ေသာ နား႐ြက္ကားကားမ်ား႐ွိသည္ စသည္ျဖင့္ ျမင္ႏိုင္ပါသည္။


(၂) မ်ိဳး႐ိုးဆက္ခံပံု ပေဟဠိကို အေျဖၫိျွခင္း

           လြန္ေလၿပီးေသာအခါမ်ားက ေသြးသည္ ဗီဇကို သယ္ေဆာင္သည္ ဟူေသာ အယူအဆ႐ွိခဲ့သည္။ ေသြးေႏွာသည္ ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းသည္ ဤအယူအဆကိုမ်ားစြာ ထင္ဟပ္ေစသည္။ ေသြးသည္ အရည္ျဖစ္သျဖင့္ ထိုေသြးထဲတြင္ပါဝင္ေသာ ဗီဇတို႔သည္လည္း ေသြးေႏွာသကဲ့သို ဗီဇမ်ားသည္လည္း ေရာေႏွာသြားသည္ဟူေသာ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။ အရပ္ပုသူႏွင့္ အရပ္႐ွည္သူတို႔၏ ေသြးမ်ား ေရာေႏွာပါက အရပ္မပုမ႐ွည္မ်ား ျဖစ္လာလိမ့္မည္ဟု ယူဆခဲ့ဖူးသည္။ စင္စစ္လက္ေတြ႕တြင္ ထိုကဲ့သို မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ဗီဇႏွစ္ခုသည္ ေသြးအရည္ေရာေႏွာ သကဲ့သို႔ ေရာႏိုင္သည္ဟူေသာ ဗီဇေႏွာျခင္းအယူအဆ (Gene Blending) သည္ မွားယြင္းေနေပသည္။

          ဗီဇမ်ားကို မေျပာင္းလဲတတ္ေသာ ယူနစ္ေလးမ်ားအျဖစ္ ပထမဆံုး စမ္းသပ္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သူမွာ ၾသစႀတီးယန္း ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂရီေဂါလ္ မန္ဒဲလ္ (Gregor Mendel) ျဖစ္သည္။ သူသည္ ပဲပင္မ်ားကို မ်ိဳးစပ္စမ္းသပ္ စိုက္ပ်ိဳးကာ အပင္သစ္မ်ား၏ လကၡဏာမ်ားကိုၾကည့္၍ ဗီဇမ်ားသည္ မေႏွာပဲ ယူနစ္ငယ္မ်ား ျဖစ္သည္ကို စတင္ သတိျပဳမိခဲ့သည္။ ေခတ္မီ မိုက္ခ႐ိုစကုပ္ႏွင့္ အကူကိရိယာမ်ား မပါပဲ စာရင္းအင္း သက္သက္ႏွင့္သာ တြက္ခ်က္ခဲ့ရာ ဗီဇ မ်ိဳး႐ိုးဆက္ခံပံု ဥပေဒသ ႏွစ္ခုကို ေတြ႕႐ွိခဲ့သည္။

          ပထမ ဥပေဒသကို ဗီဇကြဲထြက္ျခင္း ဥပေဒသ (Law of Segregation) ဟုေခၚၿပီး သက္႐ွိတို႔၏ ဗီဇမ်ားသည္ မ်ိဳးပြားခ်ိန္တြင္ နဂိုက အစံုလိုက္႐ွိေသာ ၿပိဳင္ဖက္ ဗီဇယူနစ္မ်ား အျဖစ္မွ ကြဲထြက္ၿပီး မ်ိဳးပြား ဂမိ (Gamete- မ်ိဳးဥမ်ား) အျဖစ္ေဆာင္ယူၾကသည္ဟု ဆို၏။ ဒုတိယ ဥပေဒသကို သီးျခားတြဲဆက္ ဥပေဒသ (Law of Independent Assortment) ဟုေခၚၿပီး ဗီဇမ်ားသည္ မ်ိဳးပြားခ်ိန္တြင္ ကြဲထြက္ၿပီးေနာက္ လြတ္လပ္စြာ ျပန္လည္ စီစဥ္ ခ်ိတ္ဆက္လ်က္ ဂမိမ်ားအသြင္ ေဆာင္ယူၾကသည္ဟု ဆို၏။

          ထိုဥပေဒသႏွစ္ရပ္ကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီးေနာက္ ၁၈၆၆ခုႏွစ္တြင္ သူ၏ သုေတသနစာတမ္းကို ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ မိတၱဴ၁၂ဝေက်ာ္ျဖင့္ ဥေရာပႏွင့္ အေမရိက သိပၸံအသိုင္းအဝိုင္းကို ျဖန္႔ေဝခဲ့ေသာ္လည္း စိတ္ဝင္စားမခံရပဲ ႐ွိေနခဲ့သည္။ ထိုစဥ္အတြင္း မန္ဒဲလ္သည္ ပဲႀကီးပင္ကို အပင္ေျပာင္းေလ့လာၾကည့္၏။ သို႔ေသာ္ ပဲသီးပင္ကဲ့သို႔ မဟုတ္ပဲ မေမွ်ာ္လင့္ထားေသာ စိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာ ရလဒ္မ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရသည္။ သူသည္ စင္စစ္ ယေန႔ေခတ္ ဗီဇထြန္းျခင္း (Genetic Mutation) ဟု သိထားသည့္ ျဖစ္စဥ္ကို ႐ႈစားမိေနျခင္းျဖစ္သည္။ သဘာဝအေလ်ာက္ ဗီဇဆက္ခံမႈ အလြဲအမွားမ်ားေၾကာင့္ ဗီဇအသစ္မ်ား ျဖစ္ထြန္းကုန္ၿပီး သူ၏ဥပေဒသမ်ားႏွင့္ ရလဒ္မ်ားသည္ ခ်ိန္ကိုက္၍မရ ျဖစ္ေနခဲ့ေပသည္။ ၁၈၆၈ခုႏွစ္တြင္ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းေတာ္ႀကီး အျဖစ္ တင္ေျမွာက္ခံရသျဖင့္ သုေတသနအလုပ္ကို ရပ္ဆိုင္းခဲ့ရသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ သူသည္ ေခတ္သစ္ဗီဇပညာရပ္ကို အုတ္ျမစ္ခ်ေပးေသာ ဖခင္ႀကီး ျဖစ္ေၾကာင္း မ်ိဳး႐ိုးဆက္ခံပံုနည္းမ်ားကို သိပၸံနည္းက် စတင္ေလ့လာသူျဖစ္ေၾကာင္း ျငင္းဆိုရန္မ႐ွိေပ။


(၃) ေခတ္သစ္ဇီဝေဗဒ - ဒါဝင္အလြန္ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ဗီဇပညာရပ္ တို႔ ေပါင္းစည္းျခင္း

          ဒါဝင္သည္ သူ၏ သဘာဝ၏ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ သီအိုရီကို ႐ွင္းျပရန္ ဗီဇေႏွာ မ်ိဳး႐ိုးဆက္ခံျခင္း ပံုစံျဖင့္ မတတ္ႏိုင္ေပ။ ဤပံုစံအရ ဗီဇမ်ားသည္ ၾကာေလၾကာေလ ေရာေႏွာလ်က္ ၎တို႔၏အရည္အေသြးမားလည္း တူညီသြားႏိုင္၍ ျဖစ္သည္။ ေရေဆးအေရာင္မ်ားကို ဆတူေရာစပ္ရင္း တျဖည္းျဖည္း အေရာင္ အားလံုး အနက္ေရာင္ ျဖစ္သြားသကဲ့သို႔တည္း။ ဗီဇတို႔၏အရည္အေသြးမ်ား တူသြားလွ်င္ သတၱဝါတို႔၏ ျပင္ပ ႐ုပ္သြင္မွာလည္း ဆင္တူကုန္မည္။ လူဆိုလည္း အရပ္အေမာင္း အတူတူသာ ေမြးလာကုန္မည္။ အေျခအေနတစ္ရပ္တြင္ ပိုေလ်ာ္ညီသျဖင့္ သဘာဝကေ႐ြးခ်ယ္ရေအာင္လည္း အားလံုးအတူတူျဖစ္ေနသျဖင့္ ပိုေလ်ာ္ညီေသာ ဗီဇဟုလည္း ႐ွိမည္မဟုတ္။ သဘာဝ၏ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ ယႏၲရားသည္လည္း ရပ္တန္႔ေနမည္ ျဖစ္သည္။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္လည္း ျဖစ္ေတာ့မည္ မဟုတ္။ သို႔ေသာ္ ဗီဇပညာပိုင္းဆိုင္ရာ ျပႆနာမွလြဲလွ်င္ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီအတြက္ အေထာက္အပံ့ျပဳစရာ မ်ားစြာ႐ွိေနသည္။ ဒါဝင္ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ မန္ဒဲလ္ က ၁၈၆၆တြင္ သုေတသနစာတမ္း ထုတ္ေဝခဲ့စဥ္က ဒါဝင္ သတိမထားမိခဲ့ေပ။ မန္ဒဲလ္၏ ဗီဇပညာရပ္ စာတမ္းသည္ ဗီဇေႏွာ မ်ိဳး႐ိုးဆက္ခံျခင္း ပံုစံကို ပယ္႐ွားကာ ယူနစ္ပံုစံကို အေျခခံေသာ မ်ိဳး႐ိုးဆက္ခံမႈကို လက္ေတြ႕ျပထားေသာ စာတမ္းျဖစ္ၿပီး ဒါဝင္၏ အခက္အခဲကို ေျဖ႐ွင္းေပးႏိုင္သည္။ ဒါဝင္ျပဆိုသည့္ သဘာဝအေလ်ာက္ ဗီဇသတင္းအခ်က္အလက္ အသစ္မ်ား ရ႐ွိႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကိုလည္း မန္ဒဲလ္က ေတြ႕႐ွိၿပီး ျဖစ္သည္။ ဒါဝင္လိုအပ္သည့္ လက္ေတြ႕ကို မန္ဒဲလ္က ေတြ႕႐ွိထားၿပီး မန္ဒဲလ္လိုအပ္သည့္ သေဘာတရားပိုင္းကို ဒါဝင္က ထုတ္ေဖာ္ၿပီးျဖစ္ေနသည္။ သို႔ေသာ္ ကံမေကာင္းစြာပင္ သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္စလံုးသည္ တစ္ေယာက္အယူအဆ တစ္ေယာက္ မသိပဲ ကြယ္လြန္ခဲ့ၾကသည္။

          ၁၈၈ဝျပည့္ႏွစ္မ်ားတြင္ အန္မစတာဒမ္ တကၠသိုလ္မွ ႐ုကၡေဗဒပညာ႐ွင္ ဟူဂို ဒီ႐ိုင္းစ္ (Hugo de Vries) သည္ မ်ိဳးစိတ္မ်ားကြဲျပားမႈ ႏွင့္ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္းျဖင့္ မည္သို႔ မည္ပံု ျဖစ္လာသည္ကို ေလ့လာေနသူတစ္ဦး ျဖစ္သည္။ သူက ဒါဝင္၏ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ျပဳျပင္ေနထိုင္ျခင္း ျဖင့္ ယေန႔သက္႐ွိမ်ား ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚလာသည္ ဟူေသာ ဥပေဒသသည္ ဇီဝေလာကႀကီးတြင္ အဓိက က်ေသာ ဥပေဒသ ျဖစ္သည္ကို လက္ခံ၏။ သို႔ေသာ္ သဘာဝထဲတြင္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာ တစ္ခုခ်င္း ကြဲျပားမႈ အနည္းငယ္မွ်သာ ႐ွိခဲ့လွ်င္ မ်ိဳးစိတ္ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုၾကား ကြာဟခ်က္မ်ား အဘယ္ေၾကာင့္ အလြန္က်ယ္ေျပာသနည္း။

ဗီဇေႏွာျခင္းအယူအဆ (ဝဲဖက္) ႏွင့္ မန္ဒဲလ္၏ ဗီဇဆက္ခံပံုအယူအဆ တို႔ ႏႈိင္းယွဥ္ျပပုံ

          ဒီ႐ိုင္းစ္သည္ ေမြးျမဴေရးသမားမ်ားအေနျဖင့္ တစ္ခုခ်င္းစီ၏ ကြဲျပားခ်က္ အနည္းငယ္ ႐ွိေနမွသာ ကန္႔သတ္ေသာ အေျပာင္းအလဲမ်ား ရေအာင္ မ်ိဳးစပ္ႏိုင္ၿပီး ကြဲျပားခ်က္မ႐ွိလွ်င္ အေျပာင္းအလဲျဖစ္ေအာင္ မ်ိဳးမစပ္နိုင္မွန္းသိ႐ွိသည္။ က်ဴလစ္ပန္းစိုက္သူမ်ားအေနႏွင့္ ပန္းအနီပြင့္ေသာ အပင္မ်ားကို ေ႐ြးခ်ယ္ စိုက္ပ်ိဳးျခင္းျဖင့္ ပိုနီေသာ ပန္းမ်ားကို ရ႐ွိႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္လံုးဝ ကြဲျပားျခားနားေသာ အနီမ်ိဳး (ၾကက္ေသြးေရာင္စသည္) ကို ရ႐ွိရန္မူ သဘာဝအေလ်ာက္ အသစ္ျဖစ္လာသည္ကိုပင္ ေစာင့္ေမွ်ာ္ရေပမည္။ ဤသဘာဝအေလ်ာက္ ကြဲျပားမႈအသစ္မ်ား အလိုလို ျဖစ္ထြန္းျခင္းကို ဗီဇထြန္းျခင္း ဟု ဒီ႐ိုင္းစ္က သိ႐ွိလာၿပီး အီႏိုသီရာ လမ္မကီယားနား (Oenothera lamarkiana) ေခၚေသာ ပ႐ိုင္းမို႔စ္ (Primose) ပန္းအဝါမ်ားကို မ်ိဳးစပ္ျခင္းျဖင့္ မ်ိဳးစိတ္အသစ္တစ္ခု ထြက္ေပၚလာေၾကာင္း ၁၈၈၇တြင္ စမ္းသပ္ခ်က္မ်ားအရ ေတြ႕႐ွိခဲ့သည္။ ဤမ်ိဳးစိတ္သစ္ကို (Oenothera laevifolia) ဟုအမည္ေပးခဲ့သည္။ ဒီ႐ိုင္းစ္သည္ ဗီဇထြန္းျခင္း ႏွင့္ မ်ိဳးစိတ္အသစ္ ျဖစ္ေပၚျခင္းတို႔ကို ျမင္ရသည့္ အျပင္ ေနာက္ေတြ႕ရသည္မွာ ျဖစ္ေပၚလာေသာ မ်ိဳးစိတ္သစ္သည္ မ်ိဳးစိတ္ေဟာင္း ႏွင့္ ပြင့္ခ်ပ္ေနရာတြင္သာ ကြာျခားေနျခင္း ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ သက္႐ွိတို႔သည္ မ်ိဳးစိတ္တစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ ကူးေျပာင္းရာတြင္ ေျပာင္းလဲမႈအနည္းငယ္သာ ႐ွိလွ်င္ ျပင္ပ႐ုပ္သြင္မ်ားသည္ အေရာေႏွာ မခံရေသာ ဗီဇယူနစ္မ်ားေၾကာင့္သာ ျဖစ္ရမည္ကို သိလာၿပီး ၁၉ဝဝျပည့္ႏွစ္တြင္ ဒီ႐ိုင္းစ္သည္ ေပ်ာက္ဆံုးေနေသာ မန္ဒဲလ္၏ စာတမ္းကို ျပန္လည္ေတြ႕႐ွိခဲ့သည္။ သူကိုယ္တိုုင္မွာလည္း မန္ဒဲလ္ မေျဖ႐ွင္ခဲ့ႏိုင္ေသာ ဗီဇထြန္းျခင္းျဖစ္စဥ္ကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သိ႐ွိသြားခဲ့သည္။ ဤျဖစ္စဥ္သည္ စင္စစ္ ဒါဝင္၏သီအိုရီ အတြက္ လိုအပ္ေနသည့္ အလိုလို ျဖစ္ထြန္းလာရမည့္ ဗီဇအသစ္မ်ား၏ သဘာဝ အရင္းအျမစ္ ျဖစ္သည္။ ဗီဇထြန္းျခင္းသည္ ဒါဝင္ဝါဒႏွင့္ မန္ဒဲလ္အယူအဆတို႔ကို ေပါင္းကူးေပးရာ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ေလရာ၊ ဒါဝင္၏ အယူအဆမ်ားကို ေလ့လာၿပီးသား သူတစ္ေယာက္သည္ မန္ဒဲလ္၏အယူအဆမ်ားႏွင့္ မန္ဒဲလ္မေတြ႔႐ွိခဲ့သည့္ ဗီဇထြန္းျခင္းကိုပါ ေတြ႕႐ွိလာေသာအခါ ၎အပိုင္းအစအားလံုးကို ဆက္စပ္ေတြးေခၚရန္ မခက္ေတာ့ေပ။

          ၂ဝရာစုေႏွာင္းပိုင္းတြင္မူ ဒါဝင္၏ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ အယူအဆႏွင္ မန္ဒဲလ္၏ ဗီဇဆက္ခံမႈ ဥပေဒသမ်ားမွာ စုေပါင္းလ်က္ ေခတ္သစ္ဇီဝေဗဒ၏ အုတ္ျမစ္ကို တည္ေဆာက္ၾကသည္။ ယေန႔ေခတ္ ဇီဝေဗဒပညာသည္ ဒါဝင္ႏွင့္ မန္ဒဲလ္တို႔ေခတ္က ကဲ့သို႔ စမ္းတဝါးဝါး မဟုတ္ေတာ့။ အေျပာင္းလဲႀကီး ေျပာင္းလဲခဲ့ေပၿပီ။ ဒါဝင္၏ သီအိုရီ ကိုယ္တိုင္ပင္ အေျပာင္းလဲႀကီး ေျပာင္းလဲတိုးတက္ကာ ဒါဝင္အလြန္ ဇီဝေဗဒ (Neo-Darwinism) အျဖစ္ေရာက္႐ွိေနၿပီျဖစ္သည္။ ယေန႔အခါတြင္ ဇီဝေဗဒ ပညာရပ္ခြဲအားလံုးကို ေပါင္းစုေပးႏိုင္သညမွာ ဤ ဒါဝင္ႏွင့္ မန္ဒဲလ္အယူအဆ ႏွစ္ရပ္ ပူးေပါင္းထုတ္ေဖာ္ထားေသာ ပင္မ မ႑ိဳင္ႀကီး ျဖစ္သည္။ သက္႐ွိသဘာဝသမုိင္းအတြက္ လိုအပ္လွေသာ ေက်ာက္ျဖစ္႐ုပ္ႂကြင္းပညာ ႏွင့္ သက္႐ွိတို႔၏ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သမိုင္းေၾကာင္းတို႔ကို သိ႐ွိနားလည္ရန္ ဒါဝင္အလြန္ ဇီဝေဗဒမွ မ်ားစြာ စြမ္းေဆာင္ေပးလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။

(ေက်ာ္စြာလင္း)

No comments:

Post a Comment