Search This Blog

Thursday, November 3, 2011

မီးမ္မိတ္ဆက္



မီးမ္မိတ္ဆက္

“ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေလာကဟာ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြက ဗီဇေတြလို ျပဳမူၿပီး အိုင္ဒီယာေတြ ပံုတူပြားၾက၊ ေျပာင္းလဲၾက၊ ဆင့္ကဲ့ျဖစ္ေပၚၾကတဲ့ေနရာ တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။”






မီးမ္ဆိုတာ


                သက္ရွိသတၱဝါတိုင္းရဲ႕ ႏွလံုးသားမွာ တည္ရွိတာဟာ အသက္မီးပြားတစ္ခု မဟုတ္ပဲ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား၊ စကားလံုးမ်ား၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား သာ ျဖစ္တယ္လို႔ ရစ္ခ်က္ေဒၚကင္စ္(Richard Dawkins) က ၁၉၈၆ခုႏွစ္မွာ ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ပါတယ္။ ရစ္ခ်က္ေဒၚကင္စ္ ဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ဇီဝေဗဒပညာရွင္မ်ား အနက္ ေရွ ႔ေျပး ပညာရွင္ တစ္ဦး ျဖစ္ၿပီး ေခတ္သစ္အယူအဆသစ္တစ္ခုကို အခုလို ထုတ္ေဖာ္ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ “သက္ရွိတစ္ခုရဲ႕ ဆဲလ္ေတြဟာ အလြန္တရာ ႐ႈပ္ေထြးယွက္ျဖာေနတဲ့ ဆက္သြယ္ေရး ကြန္ယက္ စနစ္တစ္ခုထဲက ၾကားခံအဆက္မ်ား ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ့ ကြန္ယက္ႀကီးထဲမွာ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြဟာ ထုိမွဤမွ ပို႔လႊတ္၊ လက္ခံလ်က္ ကုတ္ပိတ္၊ ကုတ္ဖြင့္လ်က္ (Coding/Decoding) ကူးလူးသြားလာေနၾကတယ္။ ခင္ဗ်ား အသက္ဇီဝအေၾကာင္းသိခ်င္ရင္ ဟို ပ်စ္ခဲခဲမူလဇီဝေပ်ာ္ရည္ေတြ အေၾကာင္းကို သိပ္မစဥ္းစားနဲ႔။ အိုင္တီနည္းပညာ ကိုသာ ေခါင္းထဲမွာ ထည့္ထား” လို႕ ေဒၚကင္စ္က ေျပာပါတယ္။

                တကယ္ေတာ႔ လဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပတ္ဝန္းက်င္မွာ အိုင္တီနည္းပညာ က လႊမ္းၿခံဳေနပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရဲ ႕ ေန႔စဥ္သံုးပစၥည္းေတြမွာ အိုင္ေပါ့ဒ္ (iPod)၊ ပလတ္စမာေမာ္နီတာေတြ (Plasma display) ေတြပါ႐ွိေနပါၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေန႔စဥ္ဘဝ ကၽြမ္းက်င္မႈေတြထဲမွာ စာရိုက္ကၽြမ္းတာ၊ အင္တာနက္မွာ က်င္က်င္လည္လည္ ရွာေဖြတတ္မႈ ဆိုဒါေတြပါဝင္လာပါၿပီ။ အဲလိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ သတင္းအခ်က္အလက္ဆိုင္ရာသေဘာတရားကို လည္း ဒီထက္ခ်ဲ႕ထြင္ ရႈျမင္ဖို႔ အေတာ္ လိုအပ္လာပါၿပီ။





မီးမ္သီအိုရီ


                သတင္းအခ်က္အလက္သီအိုရီ ထြက္ေပၚလာတာက အသက္ဇီဝရဲ႕ ျဖစ္စဥ္အေပၚ အျမင္သစ္တစ္ခုထပ္ေပးပါတယ္။ ဗီဇမ်ိဳး႐ိုးဆက္ခံပံု ဥပေဒသဆိုတာ အရင္ကလို သေဘာတရား သက္သက္မဟုတ္ေတာ့ပဲ သုေတသီအမ်ား က ဝိုင္းဝန္းေလ့လာ ေဖာ္ထုတ္ေနၾကတဲ႔ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္တစ္ခုျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒီပညာကို အသံုးျပဳၿပီး ဗီဇအင္ဂ်င္နီယာမွာ အသံုးခ်စမ္းသပ္ေနႏိုင္ပါၿပီ။ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ၊ ပံုတူကူးမႈေတြ နဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ ကမာၻေပၚက သက္ရွိဇီဝအသြင္အားလံုး ပါဝင္ေနတဲ့ ဇီဝကြန္ယက္ႀကီး တစ္ခုလံုးကို သတင္းအခ်က္အလက္သီအိုရီ အျမင္နဲ႔ ခမ္းနားစြာ ရွင္းလင္းဖြင့္ဆိုေနၾကပါၿပီ။ ဇီဝေဗဒပညာရွင္မ်ား ဟာလည္း သတင္းဆက္သြယ္ေရးသိပၸံရဲ႕ ေဝါဟာရေတြ၊ သေဘာတရားေတြကို အသံုးခ်ၿပီး အသက္ဇီဝ ျဖစ္စဥ္ေတြရဲ ႕ သတင္းအခ်က္အလက္ဆန္တဲ႔သေဘာကို ပိုမိုနားလည္ သေဘာေပါက္လာေအာင္ စြမ္းေဆာင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။

                သတင္းပို႔ အာအန္ေအ (Messenger RNA- mRNA) ရဲ႕ ဗီဇသတင္းအခ်က္အလက္ပို႔ေဆာင္မႈ အလုပ္က႑ကို ထုတ္ေဖာ္ေပးမႈေၾကာင့္ ၁၉၆၅ခုႏွစ္ရဲ ႔ ႏိုဗယ္ဆု ပူးတြဲဆြတ္ခူးခဲ့သူ ပါရီၿမိဳ႕သား ဇီဝေဗဒပညာရွင္ ဂ်က္စ္မိုေနာ့ (Jacques Monod) က ပံုပမာတစ္ခု ေဆာင္ျပခဲ့ဖူးပါတယ္။ ရုပ္သေဘာေဆာင္တဲ့ ဇီဝေလာက (Biosphere) နဲ႔ ဒီအထဲမွာေနထိုင္တဲ့ အသက္ဇီဝသက္ရွိေတြလိုပဲ ဇီဝေလာကရဲ႕ အေပၚမွာ ရုပ္သေဘာကင္းမဲ့တဲ့ သတင္းေလာကႀကီး (Abstract Infosphere) ရွိတယ္လို႔ မိုေနာ့က ဆိုတယ္။ ဒါဆို ဒီသတင္းေလာကၾကီးထဲမွာ ေနတဲ့သူေတြက ဘယ္သူေတြမ်ားလဲ။ အိုင္ဒီယာေတြ အေတြးအေခၚေတြေပါ့။

                ဒီအိုင္ဒီယာေတြကို သက္ရွိေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ တူညီတဲ့ ဂုဏ္သတၱိေတြ ေတြ႕ရမယ္။ အုိင္ဒီယာေတြ၊ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ ဟာ အဆံုးသတ္မရွိ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနၿပီး ပံုစံတူ အိုင္ဒီယာအသစ္ေတြကို ေမြးဖြားေပးေစႏိုင္တယ္။ သူတို႔မွာ ပါဝင္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို သက္ရွိဂမိဆဲလ္ေတြ(Gamete Cells) လိုမ်ဳိးေပါင္းစည္းႏိုင္၊ ကြဲထြက္ႏိုင္ၾကပါတယ္။ သက္ရွိေတြကို ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္တာ ေပၚမူတည္ျပီး သဘာဝကေ႐ြးခ်ယ္ရွင္သန္ခြင့္ေပးရင္ သက္ရွိေတြဆင့္ကဲေျပာင္းလဲသြားသလိုပါပဲ အေတြးအေခၚေတြ အိုင္ဒီယာေတြဟာလည္း လူသားနဲ႔ သဘာဝရဲ႕ ေ႐ြးခ်ယ္ ရွင္သန္ခြင့္ေပးမႈအရ ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲရပါတယ္။ ဒီအိုင္ဒီယာေတြကို ေ႐ြးခ်ယ္ျပီးမွ ရွင္သန္ခြင့္ေပးမႈ ဟာလည္း ဒီ အိုင္ဒီယာ ေတြဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚရာမွာ အလြန္မွ အေရးပါပါတယ္။

                အုိင္ဒီယာေတြမွာ ပ်ံ႕ပြားႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္ရွိၾကတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ တစ္ဦးက တစ္ဦး ကူးစက္မႈေပါ့။ တစ္ခ်ိဳ႕အိုင္ဒီယာေတြက ကူးစက္လြယ္ၿပီး တစ္ခ်ိဳ႕ အိုင္ဒီယာေတြက ကူးစက္ဖို႔ေႏွးၾကတယ္။ ကူးစက္လြယ္တဲ့ အိုင္ဒီယာတစ္ခုဆိုတာကုိ ဥပမာေပးရရင္ ဘာသာေရး အေတြးအေခၚမ်ိဳးေပါ့။ လူေပါင္းမ်ားစြာကို ကူးစက္ပ်ံ႕ပြားေစတယ္ေလ။ အထက္က ေျပာခဲ့တာေတြက ဂ်က္စ္မိုေနာ့ ေျပာခဲ့တာပါ။ မိုေနာ့အရင္ ႏွစ္အေတာ္ေစာေစာကေတာ့ အေမရိကန္ နာဗ္ေၾကာဇီဝကမၼပညာရွင္ ရိုဂ်ာစပါရီ (Roger Sperry) က ေတာ့ “အုိင္ဒီယာေတြဟာ သူတို႔ တည္ေနတဲ့ နာဗ္ဆဲလ္ေတြ တကယ္ရွိေနသလိုမ်ိဳးကို တကယ္ရွိေနတာပါ။ အိုင္ဒီယာေတြမွာ စြမ္းရည္ေတြရွိပါတယ္” လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ သူဆက္ေျပာတာကေတာ့

                                “အိုင္ဒီယာအေဟာင္းေတြဟာ အိုင္ဒီယာအသစ္ေတြကို ေမြးဖြားေပးျပီး အသစ္အသစ္ေသာ အိုင္ဒီယာေတြကို ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚေမြးဖြားေပးပါတယ္။ သူတို႔ဟာ လက္ခံသူဦးေႏွာက္ထဲမွာ တစ္ခုကို တစ္ခု တုံျပန္တတ္ၾကတယ္။ ဦးေႏွာက္တစ္ခုထဲမွာေရာ။ ဦးေႏွာက္ေတြအမ်ားႀကီးၾကား ျပင္ပဆက္သြယ္ေရးစနစ္ေတြ (မ်က္စိ၊ နား၊ စကားေျပာျခင္း) စတာေတြနဲ႔ေရာ၊ လက္ရွိ ကမာၻလံုးဆိုင္ရာ ဆက္သြယ္ေရးနည္းေတြေၾကာင့္ အလွမ္းေဝးတဲ့ ႏိုင္ငံရပ္ျခားဦးေႏွာက္ေတြနဲ႔ပါ တံု႔ျပန္ႏိုင္ၾကတယ္။ အုိင္ဒီယာေတြဟာ ပတ္ဝန္းက်င္မွ အရာဝတၳဳေတြနဲ႔ လည္း တုံ႔ျပန္ျပီး ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကသဘာဝကို သက္ရွိေတြ ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚပံုထက္ေတာင္ ထင္ထင္ရွားရွား ျပေနေလရဲ႕” လုိ႔ ပဲျဖစ္ပါတယ္။

                မိုေနာ့ကေတာ့ ေျပာတယ္။ “ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ‘အိုင္ဒီယာေတြရဲ႕ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သီအိုရီ’ ဆိုၿပီး ထပ္မလုပ္ခ်င္ေတာ့ဘူး”တဲ့။ ဟုတ္ပါ့။ သူလုပ္ဖို႔လည္း မလိုေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္လုပ္ခ်င္တဲ့ လူေတြ ရွိေသးတာမို႔လား။ ေဒၚကင္စ္ကေတာ့ ဗီဇေတြရဲ႕ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကေန အိုင္ဒီယာေတြရဲ႕ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို သူဟာသူ ဆင္႔ပြားေတြးေခၚခဲ႔ပါတယ္။ သူ႔အတြက္ေတာ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ရဲ႕အေရးအႀကီးဆံုးက႑မွာ ပါတဲ့ ဇာတ္ေကာင္က ပံုတူပြားေပးတဲ့ ပစၥည္းပဲ။ ဗီဇပံုတူပြားသူဆိုတာလဲ ပံုတူပြားလိုက္တာဟာ နဂိုနဲ႔ ပံုစံတူဗီဇပဲေပါ့။ ဒါဆို သတင္းအခ်က္အလက္ပံုတူပြားေပးသူ ဆိုလည္း ပံုတူပြားလိုက္တာဟာ နဂိုနဲ႔ပံုစံတူ သတင္းအခ်က္အလက္ေပါ့။ ၿပီးေတာ့ သူကပံုတူပြားေပးသူဟာ ႏ်ဴကလီးယစ္ အက္ဆစ္ (ဥပမာ ဒီအန္ေအလိုမ်ိဳး) ျဖစ္ရမယ္လို႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္မထားပါဘူး။ သူ႔ ဥပေဒသကေတာ့ သက္ရွိအားလံုးဟာ ပံုတူပြားေပးသူ ‘မ်ား’ ရဲ႕ ရွင္သန္ပံုအမ်ိဳးမ်ိဳးအရ ဆင့္ကဲျဖစ္ၾကတယ္ဆိုတာပါပဲ။ သက္ရွိရွိတဲ့ေနရာတိုင္းမွာ ပံုတူပြားေပးသူရွိရမယ္။ သက္ရွိဇီဝရဲ႕ ပံုတူပြားေပးသူဟာ ဒီအမ္ေအတုိ႔ အာအမ္ေအတို႔မွရယ္မဟုတ္ဘူး။ အဲလို အျမင္က်ဥ္းလို႔မရဘူး လို႔ သူက ဆိုျပန္တယ္။ တစ္ျခားကမာၻတစ္ခုမွာ ဒီကမာၻက ကၽြန္ေတာ္တို႔လို ကာဗြန္ဓာတုသေဘာ အေျခခံတဲ့ပံုတူကူးသူပါတဲ့ ဇီဝ မဟုတ္ပဲ စီလီကြန္ဓာတုသေဘာအေျခခံ ပံုတူကူးသူနဲ႔ ဇီဝျဖစ္ေနရင္ ဒါမွမဟုတ္ ဓာတုသေဘာကို မပါတဲ့ ပံုတူကူးသူရွိတဲ့ ဇီဝေလာကလည္း ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။                 ဒီေတာ့ ပံုတူပြားေပးသူ (replicator) တစ္ခုဟာ ဓာတုသေဘာမပါဘူးဆိုရင္ ဘာႀကီးလဲလို႔ ေမးစရာရွိတယ္။ ေဒၚကင္စ္ရဲ႕ ၁၉၇၆ခုႏွစ္က ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ အတၱၾကီးေသာ ဗီဇမ်ား (The Selfish Gene) စာအုပ္ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးပိုင္းမွာ

                                “ဒီ ပံုတူပြားသူ ပံုစံအသစ္ ဟာ ကမာၻၿဂိဳဟ္ေပၚမွာ ေပၚထြက္လာတာ မၾကာေသးပါဘူး။ သူဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို မ်က္ႏွာတည့္တည့္ စိုက္ၾကည့္ေနတယ္။ သူကိုယ္သူတည္ေဆာက္ဆဲကာလ ထဲမွာပဲရွိေသးတယ္။ သူ ႔ရဲ႕ဇာတိ မူလေပ်ာ္ရည္ေလးထဲကေန ကိုး႐ို႕ကားရားေလး ထြက္လာကာစပဲရွိပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ သူ႕အရင္က ႏ်ဴးကလီးယစ္အက္စစ္ အေျခခံတဲ့ ဒီအမ္ေအ၊ အာအမ္ေအ ေတြထက္ေတာင္ ျမန္ျပီး သူတို႔ကို အျပတ္အသတ္ေက်ာ္တက္သြားႏိုင္တဲ့ ႏႈန္းနဲ႔ တုိးတက္ေအာင္ျမင္စြာ ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚေနပါတယ္” လို႔ ေဖာ္ျပေရးသားထားတာေတြ႕ရပါတယ္။

ဒီပံုတူပြားသူေလးထြက္လာတဲ့ မူလေပ်ာ္ရည္ဆိုတာဟာ လူ ႔ယဥ္ေက်းမႈျဖစ္ၿပီး ကူးစက္ပ်ံ႕ပြားေစသူဟာ ဘာသာစကားပဲျဖစ္ပါတယ္။ ပံုတူပြားေပးတဲ့ အသစ္ထုတ္ေပးတဲ့ ေနရာကေတာ့ လူ ႔ ဦးေႏွာက္ေပါ့ ။

                ဒီ႐ုပ္မဲ့ပံုတူပြားေပးသူ အသစ္ေလးကို ေဒၚကင္စ္က မီးမ္ (Meme) လို႔ နာမည္ တပ္လိုက္တယ္။ ဒီ အယူအဆသစ္ တီထြင္မႈေလးဟာ သူရဲ႕ ‘အတၱၾကီးေသာ ဗီဇမ်ား အယူအဆ’၊ ဘာသာေရးကိုင္း႐ႈိင္းလြန္းမႈကို တုိက္ခိုက္ေသာ သူ႔ လႈပ္ရွားမႈေတြထက္ အမွတ္တရရွိၾကပါတယ္။ မီးမ္ေတြဟာ မီးမ္ အစုအေဝးထဲမွာ ဦးေႏွာက္တစ္ခုကေန တစ္ခုကို ‘အတုခိုးျခင္း’ (Imitation) အျပဳအမူနဲ႔ ကူးစက္ျခင္းနဲ႔ အလိုလို ေပါက္ပြားလာၾကတယ္။ မီးမ္ေတြဟာလည္း သက္ရွိဗီဇမ်ားလိုပဲ အကန္႔အသတ္ရွိေသာ သဘာဝ သယံဇာတေတြ အတြက္ ၿပိဳင္ဆိုင္ၾကတယ္။ အထူးသျဖင့္ လူေတြရဲ႕ ဂ႐ုစိုက္ခံရမႈေပါ့။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ မီးမ္ေတြဟာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္တတ္တဲ့ အခါ၊ လူ႕ဦးေႏွာက္တစ္ခုတည္းကို သူ႔ထက္ငါ အၿပိဳင္အဆိုင္ဝင္ရတာမ်ိဳးလည္း ႐ွိတတ္ေသးတယ္။ 


မီးမ္ဥပမာမ်ား 
မီးမ္ေတြကို ဥပမာေပးရရင္ျဖင့္ -

အိုင္္ဒီယာေတြ ။ ။ အိုင္ဒီယာအသစ္တစ္ခု ထူးထူးျခားျခားထြက္ေပၚလာတာမ်ိဳး ဒါမွမဟုတ္ အေဟာင္းေတြ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပန္ေပၚလာတာမ်ိဳး မွာဆိုရင္ သူဟာ မီးမ္အစုအေဝးေတြထဲမွာ ဆက္လက္ရွင္သန္ ႀကီးထြားမယ္ ဒါမွမဟုတ္ရင္ေတာ့ တစ္ျဖည္းျဖည္း အားနည္းေလ်ာ့က်ၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမယ္။ ဘုရားသခင္အေပၚယံုၾကည္မႈ ကို ေဒၚကင္စ္က ဥပမာေပးပါတယ္။ ဒီေရွးက်တဲ့ အယူအဆတစ္ခုဟာ သူ ႔ကိုသူ ပံုတူပြားၿပီး (ဘာသာအမ်ိဳးမ်ဳိးအဖံုဖံုမွာ ဘုရားသခင္ယံုၾကည္မႈေတြရွိၾကတယ္။) ဘာသာေရးမွာတင္မက ေတးဂီတနဲ႔ ရသအႏုပညာပိုင္းမွာပါ စိမ့္ဝင္ေနတာ၊ ပံုတူပြားထားတာေတြ ႔ရမယ္။ ကမာၻက ေနကို ပတ္ေနတယ္ဆိုတာလည္း မီးမ္တစ္ခုထက္ မပိုပါ။ ဒီ မီးမ္ေတြဟာ သူတို႔ ဆက္လက္႐ွင္သန္ဖို႔ အတြက္ ႐ုန္းကန္ေနၾကတယ္။ (အမွန္တရားဆိုတာ မီးမ္တစ္ခု ႐ွင္သန္ပ်ံ႕ပြားဖို႔ အေထာက္အကူျပဳတဲ့ ဂုဏ္သတၱိတစ္ခုပါ။ ဒါေပမယ့္ အမွန္တရားဆိုတာ မီးမ္ေတြ ပ်ံ႕ပြားေစႏိုင္တဲ့ ဂုဏ္သတၱိေတြ အမ်ားၾကီးထဲက တစ္ခုပါ။)

သံစဥ္ ။ ။ ဒီသံစဥ္ဆိုပါေတာ့။ သူဆိုရင္ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာေအာင္ တိုက္ႀကီးတစ္ခုကတစ္ခု ကူးလူးေပါက္ေရာက္ ပ်ံ႕ႏွံ႕ခဲ့ပါတယ္။

စကားစုမ်ား ။ ။ ဘုရားသခင္ ဘာဖန္တီးလိုက္သလဲ? (What hath God Wrought?) ဆိုတဲ့ ေကာက္ႏႈတ္စာသားဟာ ထြက္ေပၚလာတာ ၾကာျပီျဖစ္ေပမဲ့ ဘာသာေရးစာေပ အျပင္ တစ္ျခား မီဒီယာေတြထဲကိုပါ အလ်င္အျမန္ေရာက္ရွိလာပါတယ္။ ဒီအသံုးကို မၾကာခဏေတြ ႔ရွိရတတ္ပါတယ္။ အ‘ေတာ္’ဆံုးရဲ႕ ရွင္က်န္မႈ (Survival of the Fittest) ဆိုတဲ့ ဇီဝဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္အယူအဆက အသံုးအႏႈန္းဟာလည္း မီးမ္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး တစ္ျခားမီးမ္ေတြလိုပဲ အသြင္ကူးေျပာင္းသြား (mutates) တတ္ၾကရာကေန၊ ‘အဝဆံုးရဲ႕ ရွင္က်န္မႈ’ (Survival of the Fattest)၊ ‘အခ်ဴခ်ာဆံုးရဲ႕ရွင္က်န္မႈ’ (Survival of the Sickest) ၊ ‘အတုႏိုင္ဆံုးရဲ႕ရွင္က်န္မႈ’ (Survival of the Fakest) ၊ ‘အထံု ဆံုးရဲ႕ ရွင္က်န္မႈ’ (Survival of the Twittest)စသည္ျဖင့္ ဘာသာစကားထဲမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ မီးမ္အသစ္ေတြ အေနနဲ႕ အသြင္ကူးလာပါတယ္။







႐ုပ္ပံုလႊာမ်ား ။ ။ အိုက္ဇက္ နယူတန္ အသက္ထင္ရွားရွိစဥ္က လူေထာင္ေပါင္းအနည္းငယ္ေလာက္က လြဲလို႔ အဂၤလန္က အထင္ရွားဆံုးလူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေပမယ့္ သူ႔႐ုပ္ ဘယ္လိုပံုမွန္း ဘယ္သူမွ တပ္တပ္အပ္အပ္ မသိၾကပါဘူး။ သို႔ေပေသာ္ျငား ခုအခါမွာ ဆိုရင္ သန္းခ်ီတဲ့လူေတြဟာ မထင္မ႐ွားရွိလွတဲ့ မ်က္ႏွာပံုေတြအရ ျပန္ဆြဲထားတဲ့ သူ႔ ပံုတူ႐ုပ္ပံုကားေတြၾကည့္ၿပီး သူဘယ္လို ပံုမွန္း စိတ္ထဲမွာ ျပတ္ျပတ္သားသား ရွိေနၾကပါၿပီ။ ပိုၿပီး ပ်ံ ႔ႏွံ႔ထင္ရွားၿပီး ေဖ်ာက္ဖ်က္မရႏိုင္တာမ်ိဳးကေတာ့ မိုနာလီဇာအျပံဳးလို ပန္းခ်ီကားမ်ိဳး၊ လူေတြ စိတ္ကူးယဥ္ဆြဲထားတဲ့ ၿဂိဳဟ္သားရဲ႕ ပိန္ကပ္ကပ္ ကိုယ္အခ်ိဳးအေပါက္မ်ိဳး စတာေတြေပါ့။ ဒါေတြဟာ မီးမ္ေတြပဲျဖစ္တယ္။ သူတို႔ကိုယ္ပိုင္ေနရာတစ္ခု ရွိေနတဲ့ အျပင္က တကယ္နယူတန္နဲ႔ မိုနာလီဇာနဲ႔ ဘာမွ မပတ္သက္တဲ့ တကယ့္ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာေလာကနဲ႔ မဆိုင္တဲ့ အေတြးအေခၚ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြသာ ျဖစ္တယ္။ မက္ထ႐ိုပိုလစ္တန္ ျပတိုက္မွာ ခရီးသြားလမ္းၫႊန္တစ္ေယာက္က ေျပာေနတယ္။ “လူႀကီးမင္းတို႔ ဒါက ပထမဆံုး အေမရိကန္သမၼတ ေဂ်ာ့ ဝါရွင္တန္ (George Washington) ရဲ႕ ပံုတူ ပန္းခ်ီကားျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အျပင္မွာေတာ့ သူက အဲလိုရုပ္မ်ိဳး ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္မွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ခုခ်ိန္မွာေတာ့ သူ႐ုပ္က အဲဒီ့ ပန္းခ်ီကားထဲက အတိုင္းပါပဲ” တဲ့။ သိပ္မွန္တာေပါ့ ဟုတ္ဘူးလား။

မီးမ္ရဲ႕သဘာဝ

မီးမ္ေတြဟာ ဦးေႏွာက္ထဲကေန စတင္ထြက္ေပၚလာၿပီး အျပင္ဖက္ကို ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားပါတယ္။ စာ႐ြက္ေပၚမွာ၊ ႐ုပ္ရွင္ဖလင္ျပားေပၚမွာ၊ စီလီကြန္ျပားေပၚမွာ ေနာက္ သတင္းအခ်က္အလက္ သြားႏိုင္တဲ့ ဘယ္မီဒီယာမဆို အသီးသီး ေရာက္ရွိၾကတယ္။ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားၾကတယ္။ သူတို႔ေတြကို ခဲြစိတ္လို႔မရတဲ့ ယူနစ္ေတြ အျဖစ္မယူဆသင့္ဘူး။ အဂၤါေတြ ဆဲလ္ေတြ အမ်ားၾကီးပါတဲ့ သက္႐ိွဇီဝတစ္ခုလို မွတ္ယူသင့္တယ္။ နံပါတ္သံုး ဟာ မီးမ္မဟုတ္ပါ။ အျပာေရာင္ဟာလဲ မီးမ္ မဟုတ္ပါ။ ႐ိုးရွင္းလြယ္ကူတဲ့ အေတြးစေတြဟာ မီးမ္ မဟုတ္ပါ။ ဗီဇ (gene) ေတြဟာ နယူကလီယိုတိုက္ (Nucleotide) ေမာ္လီက်ဴးတစ္ခုတည္းနဲ႔ မျဖစ္ႏိုင္သလို၊ မီးမ္ေတြဟာလည္း ႐ႈပ္ေထြးပါတယ္။ ထူးျခားတဲ့ အသြင္႐ွိတယ္။ မွတ္မွတ္ရရ ရွိတယ္။ ႐ႈပ္ေထြးေရရွည္ၿမဲတဲ့ ယူနစ္ေတြလို႔ေတာ့ ေျပာႏိုင္မယ္ထင္တယ္။ 


မီးမ္ေတြ ပ်ံ႕ႏွံ႔ ပံု

                အရာဝတၳဳဆိုတာလည္း မီးမ္တစ္ခု မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ခါးလွည္႔ကြင္းကို ဥပမာ ေပးပါ့မယ္။ ဒီကြင္းဟာ ပလတ္စတစ္နဲ႔ လုပ္ထားတာပါ။ အေတြးအေခၚ အိုင္ဒီယာ တစ္ခုမဟုတ္ပါဘူး။ ႐ုပ္ပစၥည္း သက္သက္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီ ကစားစရာဟာ ၁၉၅၈ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ကမာၻတစ္ဝွမ္း လ်င္ျမန္စြာ ပ်ံ႕သြားတဲ့အခါမွာ ျဖစ္လာတဲ့ ဒီ ပလတ္စတစ္ကြင္းေလးရဲ႕ ရုပ္ပြား ျဖစ္တဲ့ ခါးလွည္႔ကြင္းေလးရဲ႕ ပံုသ႑ာန္၊ ခါးလွည့္ကြင္းနဲ႔ ေဆာ့ေနပံု၊ ေဆာ့နည္း၊ ဒါေတြနဲ႔ ခါးလွည့္ကြင္းဆိုတာနဲ႔ သိလိုက္တဲ့ အေတြးစေတြ အားလံုးအားလံုးဟာ မီးမ္တစ္ခု ဒါမွမဟုတ္ အမ်ားၾကီးျဖစ္လာပါတယ္။ ခါးလွည့္ကြင္းကိုယ္တိုင္ကေတာ့ ဒီမီးမ္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျဖန္႔ေဝတဲ့ မီးမ္လိုက္ပါတဲ့ ယာဥ္ပါပဲ။ ဒႆနပညာရွင္ ဒန္နီယယ္ ဒန္းနတ္ (Daniel Dennett) ေျပာသလိုေပါ့။

                                “လွည္းတစ္စီးဟာ သယ္လာတဲ့ ကုန္ေတြကို လိုရာအရပ္ကို သယ္ပို႔ေပးသလိုပဲ လွည္းဆိုတဲ့ ထူးထူးျခားျခား အေတြးအေခၚတစ္ခု၊ တီထြင္မႈတစ္ခုကိုလည္း သယ္ပို႔ေပးပါေသးတယ္” တဲ့။

သူေျပာတဲ့ လွည္းဥပမာလိုပဲ ခါးလွည္႔ကြင္းဟာ ခါးလွည္႔ကြင္းဆိုတဲ့ မီးမ္ကို သယ္ေဆာင္ယူေပးေသးေလရဲ႕။ ၁၉၅၈ခုႏွစ္မွာ ေတာ့ ဒီ ခါးလွည္းကြင္း မီးမ္ဟာ ခါးလွည္႔ကြင္းမွာ တင္မကပဲ ေနာက္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ႏိုင္ေသးတဲ့ မီဒီယာ အသစ္တစ္ခုရသြားတယ္။ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား ေပၚေပါက္လာတာေပါ့။ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားကေန ခါးလွည္႔ကြင္းတီထြင္မႈနဲ႔ အိုင္ဒီယာေတြ လူေတြရာနဲ႔ခ်ီ ေနာက္ ေထာင္နဲ႔ ခ်ီ ေနာက္ေတာ့ သန္းနဲ႔ ခ်ီၿပီးေရာက္ကုန္တယ္။ မီးမ္ဟာ ခါးလွည့္ကြင္းကစားတဲ့ လူ၊ ဒါမွမဟုတ္ ခါးလွည့္ကြင္း မဟုတ္ပါ။ ခါးလွည့္ကြင္းကစားျခင္း ကိုယ္တိုင္ပဲျဖစ္တယ္။

                ဇီဝသမိုင္းေၾကာင္းထဲမွာေတာ့ ဒီမီးမ္ေတြဟာ အခ်ိန္ခဏသာ ခံတာမ်ားပါတယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ အဓိက ပ်ံ႕ပြားတဲ့ မီဒီယာကေတာ့ ပါးစပ္စကား ေျပာစကား ပဲျဖစ္တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ စာေရးတဲ့ ႐ႊံ႕ျပားေတြ၊ ဂူနံရံေတြ၊ စာ႐ြက္ေတြမွာပါ ကပ္ၿငိလာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေဖာင္တိန္ေတြ၊ ပံုႏွိပ္စက္ေတြ၊ ကက္ဆက္တိပ္ေတြ၊ စီဒီေခြေတြကေန သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ တာရွည္ခံေအာင္၊ အသက္႐ွည္ေအာင္ ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ၾကတယ္။ သူတို႔က ႐ုပ္သံလႊင့္တိုင္ေတြ၊ ဒစ္ဂ်စ္တယ္စနစ္ေတြကေန တဆင့္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ၾကတယ္။ မီးမ္ေတြဟာ ဇာတ္လမ္းေတြ၊ ဟင္းခ်က္နည္းေတြ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈပညာေတြ၊ ဒ႑ာရီေတြ၊ ဖက္ရွင္ဒီဇိုင္းေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တစ္ေယာက္ခ်င္းဆီက ဒါေတြကို ကူးယူ ျဖန္႔ေဝၾကတယ္လို႔ ျမင္လဲရတယ္။ ေဒၚကင္စ္ရဲ႕ မီးမ္အယူအဆအျမင္နဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ သူတို႔ကိုယ္တိုင္က လူေတြကို ကူးယူလာေစတယ္။ ျဖန္႔ေဝေစတယ္ လို႔ ျမင္လို႔လဲရတယ္။ သူတို႔ ကိုယ္သူတို႔ ပံုတူပြားၿပီး ျဖန္႔တယ္ေပါ့။

                                “ပံုတူပြားသူေတြဟာ အေျခအေနမွန္တစ္ခုမွာဆိုရင္ သူတို႔ အခ်င္းခ်င္း အလိုလို ပူးကပ္ၿပီး သူတို႔ကို သယ္ေဆာင္သြားရန္၊ ဆက္လက္ ပံုတူပြားရန္ စနစ္မ်ား၊ ယႏ ၱရားေတြ ဖန္တီးေပးတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။” ဒါက မီးမ္ေတြကို အသက္႐ိွတယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ အသိဥာဏ္႐ွိတယ္လို႔ ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါ။ သူတုိ႔ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ ပံုစံအရတည္ရွိေနတဲ့ အရာမ်ားသာျဖစ္တယ္။ ဒါေတြကို သဘာဝတရားက သင့္ေလ်ာ္တဲ့ မီးမ္ေတြကို ေ႐ြးခ်ယ္သြားမယ္။ မသင့္ေလ်ာ္တဲ့ (သူတို႔ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ ပံုစံနဲ႔ သဘာဝ လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့ မီးမ္ေတြဟာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမယ္။ မီးမ္ေတြ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တာမဟုတ္ပါဘူး။ မီးမ္ဆိုတာ ရည္႐ြယ္ခ်က္တစ္ခုရွိတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္တစ္ခုျဖစ္တယ္။ တကယ္ေတာ့ တရားမွ်တဖို႔ အသက္အေသခံမယ္၊ အေတြးအေခၚတစ္ခု အတြက္ အေသခံကာကြယ္မယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေျပာလိုက္တိုင္း စာစကားေလာက္ထက္ အဓိပၸာယ္ပိုေလးေလးနက္နက္နဲ႕ေျပာၾကတာပါ။

                Tinker, Tailor, Soldier, Sailor စသည္ျဖင့္ သံစဥ္နဲ႔ ကာရန္ ဟာ လူေတြအတြက္ စကားစုေတြကို ပိုမို မွတ္သားေကာင္းေအာင္ ကူညီေပးတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ သံစဥ္နဲ႔ ကာရန္(Rhyme & Rhythm) ဟာ စကားစုေတြ ကို ပိုမို မွတ္သားခံရေအာင္ ကူညီေပးတယ္။ (ေဒၚကင္စ္ အယူအဆအရ လူဟာ မီးမ္ေတြနဲ႔ သဘာဝ အၾကား စက္ယႏ ၱရားမ်ားသာသာ ပဲျဖစ္တယ္) တိရစာၦန္တစ္ေကာင္အတြက္ အေျပးသန္ျခင္းက သူ႔ကုိ ႐ွင္သန္ႏိုင္ဖို႔ အားေပးသလိုမ်ိဳးပဲ မီးမ္ေတြ ႐ွင္သန္သက္တမ္း႐ွည္ေစဖို႔ သံစဥ္နဲ႔ကာရန္ဟာ ဂုဏ္သတၱိပဲ ျဖစ္တယ္။

                ဗီဇမ်ားလိုပဲ မီးမ္ေတြမွာလဲ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ကို မ်ားစြာေက်ာ္လြန္ၿပီး အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ႐ွိပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ ႔ ေနရာေတြမွာေတာ့ (ဥပမာ- မီးေမႊးတတ္ျခင္း မီးမ္၊ အဝတ္ဝတ္တတ္ျခင္း မီးမ္၊ ခရစ္ေတာ္ျပန္လည္႐ွင္သန္ထေျမာက္ျခင္း မီးမ္) ႀကီးမားတဲ့ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈေတြ ႐ွိပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ ေလာကကို လႊမ္းမိုးႏိုင္မႈေတြဟာ သူတို႔ ပ်ံ႕ေနရင္းနဲ႔ကိုပဲ ဒီမီးမ္ေတြ ဆက္႐ွင္သန္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေနမ်ိဳးေရာက္ရွိေအာင္လည္း ထပ္ဆင့္ လႊမ္းမိုးေနေသးတယ္။ ေမာ့စ္ရဲ႕ ေၾကးနန္းကုတ္ ဆိုပါစို႔။ ေၾကးနန္းကုတ္အမွတ္အသား ျဖစ္တဲ့အတြက္ အားႀကီးတဲ့ ေကာင္းက်ိဳးဆက္ထပ္ဆင့္ သက္ေရာက္မႈ (Positive Feedback) ႐ွိတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ မီးမ္ေတြဆိုရင္လည္း သူတို႔ကို လက္ခံတဲ့ လူေတြ အေပၚ ေကာင္းမြန္တဲ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈရွိတယ္။ ဥပမာဆိုရင္ေတာ့ ‘အသြားမေတာ္တစ္လွမ္း၊ အစားမေတာ္ တစ္လုတ’္ ဆိုတဲ႔ စကားပံုမ်ိဳး။ ‘ႏွလံုးနဲ႔ အဆုတ္ကို ဓာတ္႐ိုက္ၿပီး ျပန္အလုပ္လုပ္ေအာင္ ႏႈိးဆြျခင္း’။ ‘ဟင္းမခ်က္မီ လက္ကို စင္စင္ေဆးျခင္း’ ဆိုတဲ႔ က်န္းမာေရးသင္ၾကားခ်က္မ်ိဳး။ စတာေတြေပါ့။ သို႔ေပမယ့္ မီးမ္ေတြရဲ႕ ကူးစက္ပံုေအာင္ျမင္မႈနဲ႔ ဗီဇေတြရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈကေတာ့ မတူျပန္ဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕မီးမ္ေတြကေတာ့ ျပင္းထန္တဲ့ ကူးစက္မႈစြမ္းအားေတြရွိၾကတယ္။ ကူးစက္လာတဲ့ အေလ်ာက္မွာလည္း ေဘးျဖစ္ဆိုးက်ိဳးေတြ အရာထင္က်န္ခဲ့တတ္တယ္။ အယူသည္းမႈေတြ (Superstitions)၊ ေရာဂါရေစတဲ့ ေဆးအတုအေယာင္ေတြ (Patent Medicines) ၊ စိတ္နယ္လြန္တန္ခိုးနဲ႔ ခြဲစိတ္ျခင္း (Psychic Surgery) (႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခြဲစိတ္ကုသျခင္း မလုပ္ပဲ စိတ္မွန္းနဲ႔ ဗိုက္ကိုခြဲျပ၊ စိတ္မွန္းနဲ႔ အညစ္အေၾကးကို ထုတ္ယူ ျပတာမ်ိဳးေတြ)၊ လူမ်ိဳးခြဲျခား ဆက္ဆံေရးကို ေထာက္ခံတဲ့ ပံုျပင္ဇာတ္လမ္းေတြ (Racist Myths)၊ စာတန္ဝါဒ (Satanism) စတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ ေတာ္ေတာ္ စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတဲ့ မီးမ္ေတြကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ လက္ခံသူအိမ္႐ွင္ လူသားကို ေသေၾကဖို႔ အားေပးတဲ့ မီးမ္ မ်ိဳးေတြပါပဲ။ ေကာင္းကင္ဘံုမွာ ဆုလာဘ္ရရွိမယ္ လို႔ ယံုၾကည္ၾကတဲ့ အစြန္းေရာက္ အေသခံဗုံးခြဲသူေတြရဲ ႕ စိတ္ထဲကို ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ့ မီးမ္မ်ိဳးေတြေပါ့။

မီးမ္ေတြ ပ်ံ႕ႏွံ႔နည္းမ်ား

                မီးမ္ေတြဟာ စကားလံုးမပါပဲ ဘာသာစကား မေပၚေပါက္ခင္တည္းက ပ်ံ႕ႏွံ႔ႏိုင္ပါတယ္။ သမာ႐ိုးက် အတုခိုးျပဳလုပ္တာမ်ိဳးဟာ ျမားေခါင္းတစ္ခု ဘယ္လို ခၽြန္မလဲဆိုတာမ်ိဳး၊ မီးဘယ္လိုေမႊးမလဲဆိုတာမ်ိဳးေလာက္ကို သင္ယူဖို႔ (တစ္နည္း မီးမ္ေတြ ပ်ံ ႔ႏွံ႔ဖို႔) လံုေလာက္ပါတယ္။ တိရစာၦန္ေတြမွာဆိုရင္ ခ်င္ပန္ဇီနဲ႔ ေဂၚရီလာေတြဟာ အတုခိုးနည္းနဲ႔ အျပဳအမူ အေလ့အထေတြ သင္ယူတတ္ေျမာက္တာ ေတြ ႔ရပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတးသီတဲ့ ငွက္မ်ိဳးေတြဆိုရင္လည္း ေဘးနားက မ်ိဳးစိတ္တူ ငွက္ေတြဆိုတဲ့ ေတးေတြကို နားေထာင္ၿပီး အသံတု သီဆိုႏိုင္ၾကပါတယ္။ (ခုေနာက္ပိုင္းဆို ငွက္သုေတသီေတြရဲ႕ ငွက္ေတးသံပါတဲ့ တိတ္ေခြ ေတြကေနလည္း သင္ယူတာေတြလည္းေတြ႕ရပါတယ္)။ ငွက္ေတြမွာ မ်ိဳးစိတ္အလိုက္ သီဆိုတဲ့ ငွက္ေတး ေတြ ႐ွိၾကပါတယ္။ အတိုခ်ဳပ္ေျပာရရင္ေတာ့ လူေတြ ယဥ္ေက်းမႈ ဆိုတာ မတည္ေဆာက္ႏိုင္ခင္ ေခတ္ေပါင္းမ်ားစြာတည္းက ငွက္ေတြမွာ ေတးသီခ်င္းယဥ္ေက်းမႈ အေလ့အထ တစ္မ်ိဳး႐ွိေနၿပီဆိုတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဘာသာစကားဆိုတာဟာ လူ ႔ယဥ္ေက်းမႈ ကူးစက္ပ်ံ႕ပြားဖို႔ လုပ္ေဆာင္ေပးတဲ့ ပထမဆံုး အကူပစၥည္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဘာသာစကားဟာ ႐ုပ္မဲ့အသြင္ေျပာင္းျခင္း (Abstraction) နဲ႔ ကုတ္ပိတ္ (Encoding) ၿပီး သတင္းကို ျဖန္႔ျခင္း သံုးထားလို႔ သမာ႐ိုးက် အတုခိုးနည္းထက္ အမ်ားႀကီး ျမန္ပါတယ္။ 

ဘယ္သူက အ႐ွင္သခင္လဲ။

                စိတ္နဲ႔ အသိပညာဆိုင္ရာ ဒႆနပညာ႐ွင္ ဖရက္ဒ္ ဒရက္စခ္ (Fred Dretske) ကေတာ့ ၁၉၈၁ခုႏွစ္တုန္းက ဒီလိုေလး ေရးခဲ့ပါတယ္။ “မူလအစမွာ သတင္းအခ်က္အလက္ပဲ ႐ွိတာပါ။ စကားလံုးဆိုတာ ေနာက္မွ ေပၚလာတာပါ” တဲ့။ သက္႐ွိေတြက သူတို႔ အမ်ိဳးအႏြယ္ေတြ ဆက္လက္ ႐ွင္သန္ ရပ္တည္ႏိုင္ေနဖို႔ ဒီသတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို အသံုးခ်ၾကတယ္ လို႔ သူက ဆက္လက္႐ွင္းလင္းပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ေဒၚကင္စ္ရဲ႕ အျမင္ သစ္ေၾကာင့္ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြက သူတို႔ မ်ိဳးႏြယ္ေတြ ရပ္တည္ဖို႔ သက္႐ွိေတြကို အသံုးခ်ေနတယ္လို႔ ထပ္ျဖည့္ရမလို ျဖစ္ေနပါတယ္။

                ဇီဝေလာကသားေတြဟာ သတင္းေလာက ကို မျမင္ႏိုင္ပါဘူး။ သတင္းေလာက (Infosphere) ဟာ တေစၦသရဲေတြလို စိတၱဇဆန္ဆန္ တည္ရွိေနတဲ႔ သတင္းအခ်က္အလက္ (သို႔) သတင္းေလာကသား ေတြ နဲ႔ ပြ႐ႈပ္ေနတဲ့ အၿပိဳင္ေလာကတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။သို႔ေပမယ့္လဲ သူတို႔ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူေတြ အတြက္ေတာ့ သရဲလို မျမင္ရတာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ကမာၻေပၚက သက္႐ွိေတြအထဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူသားေတြကသာ ဒီေလာကႏွစ္ခုအၾကား တစ္ခ်ိန္တည္း ေနေနၾကတာတာကိုး။ လူဟာ က်န္တဲ့ သက္႐ွိေတြထက္ ရႈပ္ေထြး မ်ားျပားတဲ့ သတင္း အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ ေနလာၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ဒီ ေလာကႏွစ္ခုထဲမွာ တစ္ၿပိဳင္တည္း ေနလာခဲ့ၾကတာ ၾကာေပမယ့္ ဖုံးကြယ္ေနတဲ့ ေလာကကို သိ႐ွိခံစားလာ ႏိုင္ၾကတာ ေတာ့ မၾကာေသးပါဘူး။ ခုဆိုရင္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြဟာ သတင္းအခ်က္အလက္ မ်ိဳးစိတ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကိုေတြ႕႐ွိေနၾကပါၿပီ။ သူတို႔ ႐ွင္သန္ႏိုင္ေအာင္ သတင္းအခ်က္အလက္ မီဒီယာ အမ်ားအျပားနဲ႔ ထိန္းသိမ္းကူညီေပးထားတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္ပါ။ ဒါေပမယ့္ သင္ စ ၾကားဖူးတည္းက ႀကိဳက္ခဲ့တဲ့ သံစဥ္တစ္ခု သင့္နားထဲမွာ ပဲ့တင္ထပ္စြဲၿငိတဲ့အခါ၊ ႐ုတ္တရက္ထြက္ေပၚလာတဲ့ အိုင္ဒီယာ အျမင္သစ္တစ္ခုေၾကာင့္ ဖက္႐ွင္ေတြ၊ လုပ္နည္းလုပ္ထုံးေတြ အထက္ေအာက္ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြားတဲ့အခါ၊ ဒါမွမဟုတ္ လုပ္ၾကံဇာတ္လမ္း (Hoax) တစ္ခု ကမာၻသားေတြ ႏႈတ္ဖ်ားမွာ လေပါင္းမ်ားစြာ စြဲၿငိျပီး ေပ်ာက္ကြယ္တဲ့အခါမွာလဲ သူစြဲၿငိခဲ့တုန္းကလိုပဲ အလ်င္အျမန္ ကိုယ္ေယာင္ေဖ်ာက္ ထြက္ခြာ သြားတဲ့အခါ၊ ဘယ္သူက ဘယ္သူကို အ႐ူးလုပ္တာလဲ။ ဘယ္သူက သခင္လဲ။ ဘယ္သူက ကၽြန္လဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လား။ သရဲတေစ ၦ ေယာင္ေယာင္ သတင္းအခ်က္အလက္ေလာကသားေတြလား။

No comments:

Post a Comment