Search This Blog

Tuesday, September 4, 2012

ဗီဇကို ဗဟိုျပဳေသာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ႐ႈေထာင့္ (သို႔မဟုတ္) အတၱႀကီးေသာ ဗီဇမ်ား အယူအဆ

ယေန႔ေခတ္ ဇီဝကမၼစနစ္ မိတ္ဆက္

      ယေန႔ေခတ္ အသက္ဇီဝသည္ ဒီအန္ေအ၊ အာအန္ေအ ႏွင့္ ပ႐ိုတင္းဟူေသာ ျဒပ္ေပါင္းသံုးမ်ိဳး၏ တစ္ခုေပၚတစ္ခု တည္မွီသည့္ စနစ္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ ထားသည္။ ထုိအနက္ အာအန္ေအသည္ ပ႐ိုတင္းထုတ္လုပ္ရန္ ဆဲလ္ရည္ၾကည္ထဲ ေရာက္႐ွိၿပီး နာရီအနည္းငယ္အတြက္ ဖ်က္ဆီးခံရသည္။ ပ႐ိုတင္း အမ်ားစုသည္လည္း မိနစ္အနည္းငယ္မွ သက္႐ွိ၏ တစ္သက္တာလံုးသာ တာ႐ွည္ခံႏိုင္သည္။ ဒီအန္ေအ ကသာလွ်င္ မ်ိဳးဆက္ အားလံုးတြင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ပံုတူပြားလ်က္ ဗီဇသတင္းအခ်က္အလက္တို႔ကို သယ္ေဆာင္ေပးသူ မည္၏။

ဗီဇဆိုသည္မွာ

ကၽြႏ္ုပ္တို႔၏ ဆဲလ္မ်ား၏ တည္ၿမဲမႈသည္ ဆဲလ္၏ ပ႐ိုတင္းမ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္ၿပီး ထိုပ႐ိုတင္းျဖစ္လာရန္ အာအန္ေအကို ဒီအန္ေအမွ ထုတ္ေပးရသည္ျဖစ္ရာ ယေန႔ေခတ္ ဇီဝေလာကသည္ ဒီအန္ေအကို ဗဟိုျပဳေသာ ေလာကဟု သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ ဒီအန္ေအျဖစ္ေစ၊ အာအန္ေအ ျဖစ္ေစ၊ သက္႐ွိတစ္ခု၏ ႐ုပ္သြင္ လကၡဏာအတြက္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား သယ္ေဆာင္ေပးေသာ မည္သည့္အရာကို မဆို အဆိုပါ သက္႐ွိ၏ ဗီဇအျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။

အတၱႀကီးေသာ ဗီဇမ်ား အယူအဆ၏ အႏွစ္သာရ

ဤအယူအဆကို ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ဇီဝေဗဒပညာ႐ွင္ ရစ္ခ်တ္ ေဒၚကင္စ္က ဖန္တီးထုတ္ေဖာ္ခဲ့သည္။ ဤအယူအဆအရ ဗီဇတို႔သည္ သက္႐ွိတုိ႔၏ လကၡဏာရပ္တို႔ကို သယ္ေပးသူျဖစ္သျဖင့္ ဗီဇမ်ားစြာ၏ ရလဒ္ျဖစ္ေသာ လကၡဏာရပ္မ်ားစြာကို သဘာဝအေလ်ာက္ ေ႐ြးခ်ယ္႐ွင္သန္ ပြားမ်ားခြင့္ေပးေသာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကိုလည္း ဗီဇကုိ ဗဟိုျပဳသည့္ အျမင္မွ ၾကည့္ျခင္းသည္ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုး ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ဥပမာ လူ၏ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို ေလ့လာလွ်င္ လူဆိုေသာ သတၱဝါကို ဗဟိုျပဳလ်က္ ဗီဇမ်ားက ေျပာင္းလဲရျခင္း မဟုတ္ပဲ၊ ဗီဇကို ဗဟိုျပဳ၍ ရလဒ္ လကၡဏာအျဖစ္ လူဟု ေယဘုယ် ေခၚဆိုေသာ သတၱဝါတစ္မ်ိဳး ရ႐ွိျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူသားသည္ သဘာဝ၏ ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္းကို ခံရေသာ္လည္း ၎၏ တာ႐ွည္ခံမည့္ လကၡဏာရပ္မ်ားသည္ ဗီဇတြင္သာ ထိန္းသိမ္းထားသျဖင့္ သဘာဝ၏ ေ႐ြးခ်ယ္မႈသည္ ဗီဇတို႔ အေပၚတြင္သာ စိုးမိုးထိန္းကြပ္ျခင္းျဖစ္သည္။

သက္႐ွိ ဗဟိုျပဳအျမင္ႏွင့္ ဗီဇ ဗဟိုျပဳအျမင္တို႔ကို ခြဲျခားျပပံု

လူသားတို႔သည္ အိုမင္း ေသဆံုးေသာ္လည္း၊ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ား ခ်န္ရစ္ျခင္းျဖင့္ မ်ိဳးစိတ္မေပ်ာက္ကြယ္ပဲ ႐ွိရသည္။ လူသားတို႔သည္ မိမိတို႔၏ ဗီဇကို အသံုးခ်၍ မိမိ၏ ႐ွင္သန္မႈကို စြမ္းေဆာင္သည္ဟူေသာ အျမင္သည္ သက္႐ွိဗဟိုျပဳအျမင္ (Organism-centered view of evolution) ျဖစ္သည္။ လူသား ႐ွင္သန္ရန္ လိုအပ္သည့္ ပ႐ိုတင္းကို ဒီအန္ေအမွ ထုတ္ေပးျခင္းျဖင့္ လူသားသည္ အသက္ဆက္ကာ ဒီအန္ေအ ထပ္မံ ပြားမ်ားခြင့္ ေပးသည္ဟု ျမင္သည္။ ဗီဇဗဟိုျပဳအျမင္ (Gene-centered view of evolution) တြင္ ဗီဇသည္ ၎တို႔ ႐ွင္သန္ေရးအတြက္ လူသားတို႔ကို စက္ယႏၲရားမ်ား သဖြယ္ ေစခိုင္းေနသည္ဟု ျမင္သည္။

ဗီဇဗဟိုျပဳအျမင္က မည္သို႔ျမင္သနည္း

ကမာၻဦး ဓာတ္ေလ်ာ့သတၱိ ႐ွိသည့္ အေျခအေနမ်ား၌ ႐ိုး႐ွင္းသည့္ ျဒပ္ေပါင္းမ်ားမွ ဇီဝေမာ္လီက်ဴးမ်ား ဖြဲ႕စည္းစဥ္ ပံုတူကူးႏိုင္ေသာ ပထမဆံုး ဇီဝေမာ္လီက်ဳး ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ျခင္းက အသက္ဇီဝ၏ အစပင္ျဖစ္ခဲ့သည္။ အဆိုပါ ဇီဝေမာ္လီက်ဴးသည္ ဒီအန္ေအ မျဖစ္ခဲ့သည္ကား ေသခ်ာ၏။ အာအန္ေအ ေသာ္ ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။ (မွတ္ခ်က္။ ကၽြႏ္ုပ္၏ သက္မဲ့႐ုပ္မွ သက္႐ွိျဖစ္ေပၚျခင္း - ဇီဝအစ အဇီဝ သီအုိရီ https://kyawzwarlynn.blogspot.com/2012/03/blog-post.html ကို ႐ႈစားရန္။) ထုိ အာအန္ေအ၏ ရပ္တည္မႈသည္ ပံုတူပြားျခင္းကို မွီတည္သည္။ မူလ အာအန္ေအ ပ်က္စီးသြားေသာ္လည္း ေနာက္ ပံုတူအာအန္ေအ က်န္ရစ္လ်က္ ႐ွိသည္။ ဤ အာအန္ေအ၏ ရပ္တည္မႈအတြက္ ပံုတူကူးရန္ ကုန္ၾကမ္း လိုအပ္သျဖင့္ အဆိုပါ ကုန္ၾကမ္းကို အျခား အာအန္ေအ ေမာ္လီက်ဴးမ်ားႏွင့္ ၿပိဳင္ဆိုင္ရလိမ့္မည္။ [ၿပိဳင္ဆိုင္သည္ဟု ဆိုရာ၌ စာ႐ႈသူ၏ စိတ္တြင္ သတိထားရမည္မွာ ေမာ္လီက်ဴးတို႔သည္ ၿပိဳင္ဆိုင္သည္ ႀကိဳးစား အားထုတ္သည္ဟူေသာ အျပဳအလုပ္သေဘာ (active sense) မပါပါ။ ျမစ္ေရတို႔သည္ ျမစ္က်ဥ္း၌ အလံုးအရင္းျဖင့္ တိုးထြက္ၾကသည္ ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းတြင္ ျမစ္ေရသည္ သက္႐ွိသတၱဝါ ပမာ တိုးထြက္ ေနျခင္းမဟုတ္။ ျမစ္ေရသည္ သဘာဝအေလ်ာက္ တိုးထြက္ေနျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ဤ အလိုလိုျဖစ္ေနသည့္ သေဘာကို ျမင္ေအာင္ ႐ႈၾကကုန္။] ထိုသို႔ သဘာဝအေလ်ာက္ ၿပိဳင္ဆိုင္ေသာ အာအန္ေအ ေမာ္လီက်ဴးတို႔သည္ ပံုတူကူးရင္း ဗီဇထြန္းမႈမ်ား ေပၚေပါက္လာသျဖင့္ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ယႏၲရားအရ အျခား အပိုလက္နက္မ်ား၊ အကာအကြယ္မ်ား သံုးစြဲလာၾကသည္။ အဆီပူေပါင္းမ်ား တံတိုင္း အကာအကြယ္အျဖစ္ သံုးစြဲလာသည္။ အမီႏိုအက္ဆစ္တို႔ကို အကူပစၥည္းအျဖစ္ သံုးစြဲလာသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ပိုမို႐ႈပ္ေထြးသည့္ စက္ကိရိယာမ်ိဳးစံုျဖင့္ ၎တို႔ကိုယ္၎တို႔ ကာကြယ္လာခဲ့သည္။ ထို႐ႈပ္ေထြးလာေသာ စက္ကိရိယာတို႔မွာ ဆဲလ္မ်ား၊ ဆဲလ္မ်ားစြာ ပါေသာ ကိုလိုနီႏွင့္ ပို၍စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္ေသာ ဆဲလ္ကိုလိုနီမ်ားမွာ ဗဟုဆဲလ္သက္႐ွိမ်ား (အပင္၊ သတၱဝါ၊ မႈိ စသည္) အျဖစ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ အဆိုပါ စက္ယႏၲရား အကာအကြယ္မ်ား၏ ေနာက္ကြယ္၌ ဗီဇတို႔သည္ ပံုတူကူးၾကသည္။ ပြားမ်ားၾကသည္။ သို႔ျဖစ္၍ လူသားမိခင္သည္ မိမိ၏ အက်ိဳးစီးပြားကို မေ႐ွ႕ေ႐ႈပဲ မိမိ၏ သားငယ္မ်ား၏ ႐ွင္သန္ေရးကို ဦးစားေပးၾကသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၎မိခင္၏ ဗီဇတစ္ဝက္သည္ အဆိုပါ သားငယ္မ်ား၌ ပါဝင္ေနသျဖင့္ ထို ဗီဇတို႔ ႐ွင္သန္ႏိုင္ေစရန္၊ မိခင္၏ ဗီဇက မိခင္ကို စက္ယႏၲရား သဖြယ္ အသံုးခ်ကာ သားငယ္တို႔ကို ျပဳစု ေစာင့္ေ႐ွာက္ေစသည္ ဟုျမင္ႏိုင္သည္။


အဘယ္ေၾကာင့္ ဗီဇ ဗဟိုျပဳအျမင္ကို ထုတ္ေဖာ္ရသနည္း၊ ေကာင္းက်ိဳးမ်ား။

ဤ ဗီဇဗဟိုျပဳ အယူအဆသည္ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအုိရီအေပၚ ေတြးေခၚသည့္ နည္းလမ္းမ်ားစြာကို အႀကီးအက်ယ္ ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့သည္။ ယခင္ သက္႐ွိ ဗဟိုျပဳအျမင္က ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔ဓေလ့ (Altruism) ကို ေကာင္းစြာ မ႐ွင္းလင္းႏိုင္ခဲ့ေပ။ လုပ္သားပ်ားမ မ်ား အဘယ္ေၾကာင့္ မိမိ၏ မ်ိဳးပြားခြင့္ကို ဆံုး႐ႈံးခံလ်က္ ပ်ားဘုရင္မ၏ မ်ိဳးပြားခြင့္ကို ကူညီအားေပးသနည္း။ ႏို႔တိုက္သတၱဝါမ်ားတြင္ မိခင္သည္ အဘယ္ေၾကာင့္ သားငယ္ကို အသက္ႏွင့္လဲ၍ ကာကြယ္ ေစာင့္ေ႐ွာက္ သနည္း စသည့္ ျပႆနာမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ဗီဇသည္ သက္႐ွိတစ္ခုခ်င္းစီ၏ ဗီဇအေနျဖင့္လည္းေကာင္း၊ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား အခ်င္းခ်င္း လဲလွယ္ႏိုင္ေသာ ဗီဇအုပ္စုမ်ား အေနျဖင့္လည္းေကာင္း မိမိတို႔၏ ရပ္တည္႐ွင္သန္ေရးအတြက္ သဘာဝ အေလ်ာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ေန သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္ဟု သီအိုရီက ဆိုထားသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း အတၱႀကီးေသာ ဗီဇမ်ားဟု တင္စား ေခၚေဝၚျခင္းျဖစ္သည္။ (ဗီဇမ်ားသည္ အသက္ဝင္လ်က္ အတၱႀကီးၾကသည္ ဟုမဆိုလိုပါ။)

အျခား ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ ျပႆနာရပ္မ်ား၊ အျမင္တိမ္းေစာင္းမႈမ်ား

ဤ ဗီဇဗဟိုျပဳ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္အျမင္ အယူအဆသည္ ဘာသာေရး အသိုင္းအဝုိင္း၏ ႐ႈံ႕ခ်မႈကို မ်ားစြာခံရသည္။ ပကတိ ႐ုပ္ဝါဒအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရသည္။ စင္စစ္ဆိုရေသာ္ ၎သည္ အျမင္ (perspective) သာ ျဖစ္သည္။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို ေလ့လာရ လြယ္ကူေစရန္ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ရ လြယ္ကူေစရန္ ဖန္တီးထားေသာ အျမင္တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ မိခင္၏ ေမတၱာသည္ ဗီဇ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ တစ္ခုတည္းေၾကာင့္ ဟုဆိုသည့္တိုင္၊ ဤ အယူအဆသည္ မိခင္ေမတၱာ အေပၚ တန္ဖိုးထားသည့္ အျမင္ကို ႐ုပ္ဝါဒ အျမင္တစ္ခုအသြင္၊ စိတ္ခံစားခ်က္ တန္ဖိုးမဲ့သည့္အသြင္ ဖန္တီးလိုက္ျခင္းမဟုတ္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔လူသားတိုင္းသည္ မိခင္ကို ခ်စ္ခင္ရန္ ဗီဇ၏ လႊမ္းမိုးထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း မ်ားစြာခံထားရသည့္အျပင္ လူသား၏ ဘဝ၊ ခံစားခ်က္ႏွင့္ ေလာကအျမင္သည္ ႐ုပ္ဗီဇသာသာထက္ မ်ားစြာ ပိုလြန္သည္ကို ခံယူနားလည္ပါက ယခုတင္ျပသည့္ အတၱႀကီးေသာ ဗီဇအယူအဆ၏ နဂိုရည္႐ြယ္ခ်က္ ေပါက္ေျမာက္ၿပီး ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးလည္း ကင္းမဲ့ၿပီဟု ယူဆႏိုင္ေပသည္။ ထိုမွတစ္ပါး ဤအျမင္ကို ထုတ္ေဖာ္သူ ေဒၚကင္စ္ကိုယ္တိုင္ ေျပာခဲ့သည့္ စကား တစ္ခု႐ွိသည္။

“ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ ဗီဇသဘာဝအရ အတၱႀကီးၾကသျဖင့္ သေဘာေကာင္းျခင္းႏွင့္ ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔တတ္မႈကို ေမြးျမဴၾကပါစို႔။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ရဲ႕ ဗီဇေတြရဲ႕ (အတၱႀကီးသည့္) ရည္႐ြယ္ခ်က္ကို နားလည္ၾကပါစို႔။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၎ဗီဇတို႔ရဲ႕ (လူသားသက္႐ွိအေပၚ ေစခိုင္းရန္)အႀကံအစည္ကို အနည္းဆံုး ဟန္႔တားေႏွာင့္ယွက္ခြင့္ ရလိမ့္မည္။ ဒီလိုေႏွာင့္ယွက္ဟန္႔တာမႈမ်ိဳးကိုေတာ့ တျခား ဘယ္ သက္႐ွိမ်ိဳးစိတ္မွ မႀကံစည္ဖူးပါ။”
- ရစ္ခ်တ္ေဒၚကင္စ္


“Let us try to teach generosity and altruism, because we are born selfish. Let us understand what our own selfish genes are up to, because we may then at least have the chance to upset their designs, something that no other species has ever aspired to do.”
- Richard Dawkins



(ေက်ာ္စြာလင္း)

No comments:

Post a Comment